Si passeges a peu per la Rambla Nova de Tarragona, o bé hi circules en cotxe, segur que en un moment o altre et deus haver fixat en la font circular flanquejada per quatre grups escultòrics de pedra blanca que hi ha al centre mateix de l'avinguda. És la Font del Centenari, situada a la cruïlla amb els carrers de Pau Casals, Rovira i Virgili, Ramon i Cajal i Cristòfor Colom.

També et deus haver adonat que, durant un temps, el cap d'una de les figures humanes i la mà d'una altra no hi eren. La raó d'aquesta mutilació: un acte vandàlic succeït a finals de 2018. La presència dels ferotges animals que els acompanyen –un cocodril, un hipopòtam, un elefant i un ós– no va ser suficient per dissuadir els autors de tan lamentable acció. Però, què hi fa aquesta fauna d'altres latituds al mig de Tarragona? T'ho expliquem.

La Font del Centenari és obra del reconegut escultor Josep Viladomat i va ser construïda el 1954 per commemorar els cent anys de l'obertura de la Rambla Nova. El seu objectiu era representar a persones i cultures de quatre parts del món: Europa, Àfrica, Orient i Amèrica. Per tal que fossin més identificables, a part del seus trets físics les va acompanyar d'un animal de cadascuna d'aquestes zones: un ós, un hipopòtam, un elefant i un cocodril, respectivament.

La font, amb escultures de Josep Viladomat, es va construir el 1954 amb motiu dels cent anys de la Rambla Nova de Tarragona

Si ara hi passes a prop, veuràs que els fragments trencats –el cap de l'home americà i la mà de l'africà– han retornat al seu lloc. L'Ajuntament de Tarragona, titular del monument, va sol·licitar a la Diputació la restauració de les peces malmeses, una tasca que ha anat a càrrec de la Unitat de Conservació i Restauració de Béns Culturals de la Diputació, inclosa al Servei d'Assistència al Ciutadà d'aquesta institució. De la seva part, l'Ajuntament de Tarragona s'ha encarregat d'instal·lar les bastides i d'altres aspectes tècnics per poder dur a terme aquesta actuació.

Josep Viladomat i Massanas (Manlleu, 1899 - Andorra la Vella, 1989) és l'autor d'altres obres destacades que embelleixen ciutats d'arreu de Catalunya: 'El Condesito', a Reus; l''Al·legoria de la República', 'Pau Casals' i l''Avi del Barça', a Barcelona, o el 'Sant Francesc d'Assís', a Montserrat.

‘El condesito’. Així es com molts coneixen popularment el monument dedicat a Fortuny situat a Reus. Està fet de bronze, i va ser inaugurat el 1948. Enfo/Wikimedia Commons

La rellevància de la Font del Centenari, així com el seu significat, requerien d'una actuació que en recuperés les peces trencades. L'Amàlia Granell i l’Anna Garcia, tècniques especialistes de la Diputació, han adherit el cap i la mà amb materials sintètics adients, a més d'introduir-hi varetes d'acer inoxidable roscades a fi d'augmentar-ne l'adherència. Posteriorment n'han reomplert els buits i segellat les fissures amb morter ajustat a les característiques de textura i color de l'original. L'actuació s'ha dut a terme amb l'ajut de les bastides i amb la font buida.

L’home americà, escapçat. Amàlia Granell prepara l’estàtua abans de restituir-li el cap

Des de la seva creació, l'any 1993, l'equip de restauració, que comparteix seu amb l’Escola d’Art de la Diputació a Tortosa, ha recuperat centenars d'elements patrimonials d'ajuntaments i institucions d'arreu del Camp de Tarragona i de les Terres de l'Ebre. Alguns, com la Font del Centenari, s'han restaurat in situ, ateses les característiques de l'actuació. Així ha estat també al Monestir de Poblet, on es van restaurar peces singulars destinades al seu futur museu.

Preparant el gran museu de Poblet. La Diputació ha posat a punt 115 peces que s’exposaran al nou espai museístic del monestir

Una altra actuació recent, aquesta realitzada a les dependències de la unitat, ha estat la restauració d’un telescopi solar Evershed, datat de principis del segle XIX i propietat de l’Observatori de l’Ebre, a Roquetes.

El servei restaura peces ben diverses. Una de les darreres és un telescopi solar del segle XIX propietat de l’Observatori de l’Ebre

Peça de col·lecció. El telescopi Evershed forma part de l’exposició permanent de l’Observatori de l’Ebre. Durant els primers 30 anys de treball d’aquesta històrica institució, l’aparell va ser usat per enregistrar l'estat de la cromosfera solar.

Tot plegat evidencia l'adaptabilitat i la tasca multidisciplinària de la nostra Unitat de Conservació i Restauració de Béns Culturals, una disciplina que els seus professionals tenen molt per la mà.