La Diputació de Tarragona millora la seguretat viària al Baix Ebre

Les obres de condicionament de la carretera T-301, de Tortosa a Benifallet, suposaran a la institució intercomarcal una inversió d'1.116.676 euros

05/07/2013
Premsa
La Diputació de Tarragona millora la seguretat viària al Baix Ebre
La Diputació de Tarragona millora la seguretat viària al Baix Ebre

El president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet, ha presentat avui a Tortosa les obres de condicionament que la institució intercomarcal està duent a terme a la carretera T-301 (de Tortosa a Benifallet), concretament en el tram que va des de la capital del Baix Ebre fins a Bítem. Els treballs, que es van iniciar al mes de maig i que està previst que finalitzin a principis del 2014, comportaran una important millora de la seguretat viària en aquest tram. La Diputació de Tarragona invertirà en aquest projecte 1.116.676 euros.

Així s'ha posat de manifest durant la roda de premsa celebrada aquest migdia al Palau Climent de la Diputació a Tortosa, on a més del president de la Diputació, han pres part el vicepresident de representació territorial a les Terres de l'Ebre, Pere Panisello; l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel; el president de l'Entitat Municipal Descentralitzada (EMD) de Bítem, Josep Cugat, i l'enginyer en cap del Servei de Carreteres de de la Diputació de Tarragona, Joan Zaballos.

Segons ha explicat Joan Zaballos l’actual carretera és d’una secció, traçat i ferm que no es correspon amb al volum de trànsit que ha de suportar, això fa que sigui dificultosa i perillosa per als usuaris, concretament al tram entre Tortosa i Bítem, on el trànsit de camions, especialment els agrícoles, és elevat durant tot l’any.

El projecte de millora d'aquesta carretera defineix dues parts diferenciades: d'una banda, el condicionament general de la T-301, al tram entre Tortosa i Bítem, (s'actuarà en un total d'1,94 km de longitud) i, d'altra banda, un reforç de ferm a la resta d'aquest tram (2,32 km de longitud). La part de la carretera on s'estan efectuant les obres de condicionament es diferencia en tres trams on era més necessària la millora:

El 1er tram: de 824 metres de longitud, entre el punt quilomètric 1,222 i el punt quilomètric 2,046

El 2on tram: de 486 metres de longitud, entre el punt quilomètric 2,813 i el punt quilomètric 3,299

El 3er tram: de 632 metres de longitud, entre el punt quilomètric 3,788 i el punt quilomètric 4,420

En tots aquests trams s’efectuarà la millora del traçat i l’ampliació de la carretera per un o pels dos costats, aconseguint, així, una calçada de 7 metres d’amplada i vorals d’ 1 metre. El ferm estarà format per una capa de 12 cm de gruix. Així mateix, s’ha previst fer un reforç de ferm de 5 cm de gruix a la resta del tram afectat des del punt quilomètric 0,290, a la sortida de Tortosa, fins al punt quilomètric 4,552, a l’entrada a Bítem.

Per al drenatge longitudinal s’ha previst una cuneta “reduïda” formigonada i la construcció de passos salvacunetes als camins i accessos existents. A causa de la singularitat d’aquesta zona, que és excessivament plana en el primer tram, s’ha hagut de projectar un col·lector de 435 m de longitud fins al riu Ebre, per a recollir les aigües superficials de la carretera.

Per al drenatge transversal, al punt quilomètric 2,960, s'eixamplarà el pont existent amb el mateix tipus d’estructura que l’actual, amb una ampliació de 4,30 m d’estreps, llosa i 2 bigues prefabricades. També se substituirà la barana i es prolongarà el tub de desguàs del canal de l’esquerra de l’Ebre al barranc dels Estrets.

Les obres d'acondiciament de la T-301 finalitzaran amb la reposició de tots els serveis afectats i amb la senyalització horitzontal i vertical. Així mateix, es duran a terme el corresponent abalisament i les mesures correctores com l’extensió de la terra vegetal i la hidrosembra als talussos.

La redacció del projecte i la direcció de les obres van a càrrec dels Serveis Tècnics Territorials del Servei d’Assistència al Territori de la Diputació de Tarragona. Els treballs han estat adjudicats a l’empresa Regimovi.

L'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, ha qualificat l'obra de molt important ja que ha estat precedida d'un llarg procés administratiu, (era una carretera gestionada per la Generalitat que fa 2 anys va ser traspassada a la Diputació de Tarragona). Per a Bel l'execució d'aquesta obra resoldrà un problema molt important, ja que aquesta zona “concentra una important activitat econòmica entorn a l'exportació de cítrics dirigits, principalment, al mercat alemany, i, segons ha explicat, “el traçat actual dificultava el trànsit de vehicles pesats que transportaven aquesta mercaderia”.

Així mateix, el president de l'EMD de Bítem, Josep Cugat, ha assenyalat que al nucli de Bítem es troben implantades tres empreses dedicades a l'exportació de cítrics que mouen un total de 100 milions de quilos anuals d'aquesta mercaderia. Així mateix, ha anotat que per aquesta carretera hi transiten 2.500 vehicles diaris. La qual cosa fa evident la importància de l'obra que s'està executant, que contribuirà de forma decisiva a la millora de la seguretat viària i a la fluïdesa del trànsit.

El president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet, ha posat de manifest que des de la institució intercomarcal “hem atès aquesta demanda, llargament reivindicada, amb puntualitat, en temps difícils”, i ha destacat la dificultat tècnica i constructiva d'aquesta actuació. “Són temps difícils”, ha assegurat Poblet, qui ha subratllat que “amb esforç i optimització de recursos podem actuar en benefici del territori”.

9 milions d'euros d'inversió en carreteres a les Terres de l'Ebre
En el transcurs de la roda de premsa, Josep Poblet ha destacat la important inversió realitzada per la Diputació a les Terres de l'Ebre en els últims tres anys en matèria de carreteres. Entre aquestes obres cal ressaltar les finalitzades entre els anys 2011 i 2012, com ara la construcció d'una rotonda a la travessera de Garcia, el condicionament de l'accés a Pinell de Brai, la construcció d'una rotonda d'accés a la Fatarella, l'accés a Camarles, i l'eixamplament del pont d'accés als Reguers, així com diverses actuacions de reparació de paviment en altres carreteres. Pel que fa referència al 2013, el president de la Diputació ha destacat l'esmentada carretera T-301 de Tortosa a Bítem, l'acondiciament de la travessera de Móra d'Ebre (totes dues en execució), així com la construcció d'una rotonda a Godall, el voral d'accés al cementiri de la Fatarella i el condicionament de la carretera d'Amposta a la urbanització Eucaliptus, al Delta de l'Ebre, obres que, juntament amb la reparació de paviment en diverses carreteres de les Terres de l'Ebre, es troben actualment en procés administratiu d'execució.

EL PLA ZONAL MARCARÀ EL FULL DE RUTA DELS PROPERS ANYS EN MATÈRIA DE CARRETERES

En el transcurs de la roda de premsa, Josep Poblet, ha anunciat la signatura imminent del conveni en matèria de carreteres entre la Diputació de Tarragona i el Departament de Territori i Sostenibilitat, de la Generalitat, un acord que permetrà, a llarg termini, actuar amb precisió, puntualitat i rigor en les actuacions que s'han de realitzar a la xarxa viària de la Diputació. En aquest sentit, desbloquejarà el pla zonal de carreteres redactat per la Diputació amb el consens dels alcaldes del territori i els consells comarcals. Aquest pla zonal marcarà el full de ruta dels propers 16 anys en matèria de carreteres al Camp de Tarragona i a les Terres de l'Ebre. Josep Poblet ha manifestat que la Diputació de Tarragona serà la primera diputació catalana que aprovarà “aquest gran instrument de planificació territorial”.

Galeria d'imatges