Confluències en art i educació - page 24

27
Ricard Huerta
i tallers amb artistes, entre d’altres. I evidentment
aquests docents són amants de l’art, mestres que
s’impliquenen l’organitzacióde lesvisitesamuseus,
demanera especial quan s’inicia l’època de progra-
mar lesactivitatsde l’any, laqual cosasol ocórreren
lesprimeressetmanesdel cursescolar.
Els professionals docents implicats en les arts visu-
als constituïxenel grup idoni ambquè comptemper
a realitzar les nostres investigacions sobremestres
imuseus, sensedescartarmai la restadeprofessio-
nals involucrats en la trama escolar. Certament són
elsmestresmotivats elsque solenacceptar lesnos-
tres propostes d’entrevistes, els que ens atenen en
lesnostresvisitesalscentreseducatiuspera tractar
aquestesproblemàtiques, ielsqueestanmoltatents
a lacelebraciódeseminaris, tallers, cursos i congres-
sos, tantsi sónesdevenimentsorganitzatsper launi-
versitat com si es tractad’iniciatives quenaixendes
dels propis museus, empreses privades o entitats
oficials. Aquests són els mestres que més ens han
ajudaten lesnostres investigacions: elsmestres i les
mestresdel col·lectiuqueestima lesarts.
7.Unapart de l’alumnat demagisteri demostradesde l’ini-
ci el seu interès per la imatge i les activitats vinculades a
les arts visuals.
lesmotivacions i peculiaritats quemotiven aquests
processos. Semprehem considerat que el més con-
venient era conèixer el que opinaven els professio-
nals, els docents. Per això es tractava d’escoltar les
veus delsmés directament implicats en estes pràc-
tiques tanquotidianes: elsmestres.Hemorganitzat
la recercaapartird’unsqüestionarismolt complets,
elaborats amb l’assessorament d’especialistes de
diferents àrees (pedagogs, psicòlegs, sociòlegs i di-
rectors demuseus). Al mateix temps hem analitzat
el col·lectiu dels mestres, inclosos els estudiants
de magisteri, a partir d’entrevistes personals. Les
entrevistes partixen d’una enquesta confeccionada
demanera específica per a cada cas. El contrast de
les diferents perspectives afavorix unamiradamés
àmpliavers laproblemàtica. Podeu trobar els resul-
tats d’aquestes investigacions en la bibliografia que
adjuntem.
Sobre la invisibilitat dels mestres en
les visites a museus
Enelscentresescolarsdeprimària isecundàrianohi
ha especialistes en arts visuals, però semprehi tro-
bemalgunmestreomestraqueesdecantaper l’ac-
tivitat artística. Es tractadedocentsqueassumixen
voluntàriamentcomaresponsabilitatpròpia les tas-
quesderivadesde laproduccióplàsticaescolar, amb
una sorprenent disponibilitat cap a les temàtiques
i els engranatges de les arts visuals. Habitualment
es tracta de professorat amb interès per la creació
plàstica, persones inquietes que fins i tot han optat
per estudiar també la carrerad’històriade l’art ode
belles arts. Són docents amb una sensibilitat espe-
cial cap a les produccions gràfiques, i que enmolts
casos tambépintenodibuixen, fan fotografiesodis-
senyenceràmica, inclúsorganitzenexposicionsamb
els seus treballs. Gràcies a aquest “voluntariat do-
cent de les arts visuals” es promouenmoltes de les
activitatsextracurricularsvinculadesa lesartsenels
col·legis, comaraexposicions,murals, escenografies
1...,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,...142
Powered by FlippingBook