Confluències en art i educació - page 39

42
Confluències en art i educació / L’educació formal com a interlocutora en l’acció educativa del museu
ulladaa les formesdepublicitatanomenades
bellow
the line
. També aquí parlem de formes visuals que
adquireixen vidapròpia: l’activisme social s’apropia
de lesmarques i dissenys per criticar àcidament la
hipocresiade lesgranscorporacions transnacionals
en l’anomenada
contrapublicitat
.
El balanç provisional podria ser el següent: no po-
dem considerar les arts visuals com quelcom des-
lligat de la visualitat contemporània. Una visualitat
que és multiforme, polisèmica, creativa, ubiqua;
marcada per la citació, l’apropiació, el
remix
. I que
ésmultidireccional: dedalt abaix, debaix adalt, és
objecte d’una imparable propagació viral. Com ens
adverteixDuncum (2001):
Mai abans a lahistòria les imatges havien estat tan rellevants
per a la compilació i distribució del coneixement. Mai abans
havia estat tan intensa l’estilització estètica dels productes, la
producció i distribuciód’imatges tanabundant, ni la tecnologia
de la imatge tan fàcil iassequible.
Ensocuparemmésendavant de les conseqüències, de
caraal queferpedagògic, d’aquest estatdecoses, però
és urgent anticipar aquí una important implicació del
que apuntem: tant les imatges com la seva percepció
Canvis en la mirada
Si els paràgrafs precedents han servit per repas-
sar alguns paràmetres de la creació i la recepció
de les arts visuals, el dibuix resultant és complex i
de contorns irregulars i difosos: desplaçament de
l’interèsdesdels aspectes formals als jocsde signi-
ficat, crisi de l’autoria, crisi de lamateixa institució
art. Les imatges es propaguen en totes direccions,
les apropiacions, contaminacions, cites entre for-
mes visuals, es troben arreu. Desplaçaments de
“dalt” a “baix” i viceversa: tant ens pot sorprendre,
a la pantalla de l’ordinador, un emmurriat Simpson
pintat a lamanera deVanGogh oRembrandt, com
podemensopegar, enunprestigiósespai d’art, amb
un fals
huaco
precolombí amb la fesomiadeMickey
Mouse, obra de l’artista contemporani NadínOspi-
na. En definitiva: assistim a una reubicació de l’art
en l’universde les imatgesa laqual l’educaciónopot
restaraliena.
Cal reconèixer-ho: sovint, la creativitat visual més
agosarada i imaginativa, la ironiamés esmolada, el
joc visual més punyent, cal cercar-lo fora del que
anomenem “art”. Ens en forneixen exemples àmbits
com lapublicitat,eldisseny, lesplanesweb.Femuna
1...,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38 40,41,42,43,44,45,46,47,48,49,...142
Powered by FlippingBook