Confluències en art i educació - page 44

47
Albert Macaya
so (2006). I, enquart lloc, desde laperspectivade
la transposiciódidàctica, elsdestinatarisde l’acció
educativa no semblen tenir res a dir. La clau del
problemaés comadaptemels sabers canònics a la
seva capacitat de comprendre per raó de la seva
edat onivell de coneixement.
Però, i els seus interessos, els seus contextos socials
i culturals, la seva identitat?No sembla un problema
menor enels tempsde la comunicació i la interactivi-
tatesperardelsnens iadolescentsunroldereceptors
passius isenseveupròpia.Tampocgaranteixeldesen-
volupamentdelpensamentcrític i lacreativitat.
Si unes línies més amunt els negres diagnòstics de
Lipovetsky apuntaven a la indiferència com un mal
estès a les aules, una tasca urgent serà conjurar
aquesta indiferènciaamb implicació iparticipacióac-
tiva. Enuna intel·ligent reflexió sobre l’activitat a les
aules,Charlot (2009) ens faadonarde la relacióque
hihaentreactivitat, sentit iplaer.Reflexióplenament
aplicablealcampde lesartsvisuals i lasevadidàctica.
Charlotensplantejaunaqüestióaparentmentòbvia:
aprendre requereix un esforç, i un dedica esforç a
allòque li interessao li agrada. Un individu s’implica
enunaactivitat si tésentitperaell. Però les tasques
educatives poden no tenir sentit per a mi; aleshores
les faré (com passa tan sovint) per obligació o per tal
d’evitar “malsmajors”.O, si sospeso les conseqüències
inoemsemblengairetemibles, simplementno les faré.
Charlotafegeix:
Per l’anàlisi d’una activitat, inclosa la de l’alumne/a, un ha
d’estar interessatenel significatde l’activitat i lasevaeficàcia.
Perquè i capaquinobjectiuestudienelsalumnes?En lameva
opinió, aquesta és la qüestió de fons, fins i tot quan investi-
guem sobre la qüestió de les desigualtats socials o de gènere
a l’escola.[...]
Què és el que fa que els alumnes inverteixin energies en el
seus estudis? Algúpot estarmotivat des de l’exterior, però un
esmobilitzaa simateixdesde l’interior. Endesvetllar laqües-
tió de lamobilització, un es troba amb el problema del desig
[...]. L’aprenentatge requereix una activitat intel·lectual. Un
individu només s’implica en una activitat que té un significat
peraella/ell.Quanaquest sentit técertadistànciadel resultat
desitjat de l’acció d’estudiar, aquest compromís és fràgil. En
contrast, quan el motiu i l’objectiu de l’activitat coincideixen,
aquest últim es fa amb una gran quantitat de sentit, la seva
realització es duua termeambplaer, encaramés en la conse-
cucióde l’objectiu. Activitat, sentit, plaer: aquests són els ter-
mesde l’equaciópedagògicaquehadeser resolta.
D’aquí sorgeix la formulaciód’unproblema clauqueés
el de larelacióambel saber. Peraunalumne—pensem
enunanoiaounnoi d’una classe social desafavorida—,
quinsentit téanara l’ESO?Peraelloella,quinésel sig-
nificatd’estudiar,onegar-seaestudiar?Quinéselsentit
de l’aprenentatge i lacomprensió, jasiguia l’escolaofora
de l’escola?Quèsignificaperaelloellaanaraunmuseu
d’art?Larelacióambelsabercanviasegonselcontextso-
cioculturalde l’alumnat, la identitat, l’experiènciaviscuda.
Deturem-nosapensarquinarelaciótenenambel saber
elsnostres alumnes i comprendremperquèdecideixen
aprendreonoaprendreundeterminatcontingut.D’això
se’nderiva, probablement, la necessitat de vincular els
sabers acadèmics a les formes culturals de què parti-
cipenelsnois i lesnoies, i a la sevaexperiènciaviscuda.
Enel campqueensocupa, larelacióamb lesartsvisuals
seràmésrica ifluidasi lesentenemcomasubconjuntde
la culturavisual dequè tots sompartícips (desdeBurt
SimpsonaRembrandt),mésquesibandegemde lesau-
les laculturavisualdenens iadolescents.
Vincular les arts a la culturadels participants en l’acció
didàcticaésunpropòsitrelacionatamb lapròpiacreació
desentitenl’aprenentatge.AparerdeFreedman(2006):
Los alumnos continuamente crean significados personales y
culturalesapartirde laculturavisual,quereflejanconocimien-
tos, creencias y actitudes estimulados por una serie solapada
de imágenes que han visto en el pasado. Se remiten a otras
imágenesyaotras formasdeculturaenel procesodecreación
1...,34,35,36,37,38,39,40,41,42,43 45,46,47,48,49,50,51,52,53,54,...142
Powered by FlippingBook