Confluències en art i educació - page 54

57
Eneritz López
proactiva, comunicativa, apassionada, reflexiva, di-
alogant, competent, “amb talent” (té idees i les sap
desenvolupar), habilitats de gestió, coneix estratè-
gies per treballar amb objectes, coneix processos i
materials artístics, responsable de ser la imatge del
museu,ambganesd’aprendre,d’investigar,d’innovar
i experimentar. Enparal·lel, altres actituds comunes
al col·lectiu d’educadores demuseus són que solen
estar en constant formació, mantenen experiències
laborals simultànies en altres entorns educatius, te-
nen interès i compromís pel context, despleguen les
seves capacitats de relacionar-se i de construir xar-
xes isolendisposardeconeixementde lescondicions
estructurals i polítiquesde treball.
Partint de tot això, i tenint en compteque sensdub-
teel seuperfil és híbrid, porós, flexible i heterogeni,
quan faig lapregunta:quin(s)perfil(s)professional(s)
caldria establir per a les educadores de museus?,
sempre m’he trobat visions contraposades: mentre
algunesveuenen l’establimentd’unperfil lasolucióa
lasevaprecarietat (jaquecomportariamillorscondi-
cions laborals)o l’eradicaciód’unsuposat intrusisme,
altres no ho veuen tan clar i es fan preguntes com:
quèesnecessitarealmentperexerciradequadament
aquestaprofessió?Quiposariaelscriteris?S’haurien
d’establirunsmínimsde formació?
En resum, éscertqueaquestperfil professional està
pocdefinit i, enaquest cas, ¿seriapertinentpromou-
re launificaciódecriterissobreaixò idelimitarel seu
perfil professional? Si entenem que un perfil pro-
fessional és el conjunt de coneixements, capacitats,
habilitats, aptituds i actituds per a l’òptim desenvo-
lupamentdel treball (ésnecessari analitzar lescarac-
terístiques de la professió i de la sevapràctica real),
llavors, considerant la diversitat de coneixements,
capacitats, habilitats i aptituds de les persones que
duenatermetasqueseducativesenaquestscentres,
és bastant inapropiat concretar d’entrada un perfil
d’educadorademuseus estàndard, jaqueen la seva
Qüestions candents en relació amb la
identitat, posició, treball i formació
de les educadores de museus
Quines són lesqüestions principalsquem’inquieten
enaquestsmomentspel que faa lavidaprofessional
de les educadores demuseus?Quins aspectes de la
seva formació i situació laboral es podrien repensar
per donar pas a polítiquesmés justes i sostenibles?
A continuació articularé algunes de lesmeves refle-
xions sobreaquestesqüestionsensiseixos temàtics
queaniréexposant:
Perfils professionals indefinits
i debilitats
En començar a explorar la identitat professional
d’aquest col·lectiu, algunes de les meves primeres
preguntes foren: qui són les educadores de mu-
seus? Quines característiques s’espera que tinguin?
Segons alguns referents que basen la validesa del
treball educatiu en la satisfacció del públic, les edu-
cadores de museus tenen un paper imprescindible
en la institució perquè interpreten les col·leccions i
són lesquepoden incloure lesperspectives i visions
delsvisitants, iaixídonar-los laparaula.Comquetre-
ballen en contacte directe i continu amb els usuaris
delmuseu, saben lessevesdemandes i preferències,
identifiquenproblemes i improvisensolucions (Mun-
ley,1999, a:Anderson,2004).
Tanmateix,durantelsmeustreballsdecamp i lameva
experiènciadetreballm’hetrobatambposturesmolt
desiguals a l’hora d’explorar quinpodria ser el perfil
de l’educadora demuseus i quines serien les carac-
terístiquesadequadesper al desenvolupament de la
seva professió. Malgrat els desacords, he observat
quehi haun cert consens sobre les característiques
més comunes, necessàries o apropiades de les edu-
cadoresdemuseus.Algunsdelstretsmésrecurrents
són: bona comunicadora, empàtica, resolutiva, pa-
cient, creativa, versàtil, positiva, sociable, inquieta,
1...,44,45,46,47,48,49,50,51,52,53 55,56,57,58,59,60,61,62,63,64,...142
Powered by FlippingBook