Confluències en art i educació - page 55

58
Confluències en art i educació / L’educació formal com a interlocutora en l’acció educativa del museu
té capacitat crítica i reflexiva, pot construir els seus
propis relats, les seves pròpies versions situades,
és adir, quenonomés reprodueix o transmet, sinó
que la seva tasca educativa és també producció
cultural, ja que el pedagògic també és un acte de
creació. Per això, crec que hauríem de partir de
conformar o buscar un perfil d’educadora com a
intel·lectual, com a “treballadora cultural” (Giroux,
1997), entesacomunaprofessional queconstrueix
coneixement, el treball de la qual inclou la innova-
ció, la transformació i el qüestionament dels parà-
metresdonats.
Manca de reconeixement: com es veuen
i com són vistes?
Seguint amb la reflexió sobre la visibilitat de la
tasca educativa en els museus, m’he preguntat:
des de quan les educadores lluitenper visibilitzar
i justificar la vàlua del seu treball? Per què encara
hande reclamarprestigi i consideració?Enaquest
sentit, heobservatqueencaraqueesveuencoma
persones amb recursos, amb energia, amb forma-
ció i amb ganes d’assumir responsabilitats diver-
ses dins de la rutina diària, tenen la sensació de
ser vistes com a persones dòcils i submises (que
accepten discursos i normes sense vacil·lar). Al
mateix temps, i de forma incongruent, també cre-
uen que són vistes com a personal actiu i creatiu
dinsdelmuseu, encaraque sensepoderdedecisió
dinsde l’organisme.
De fet, undels primers comentaris que les educa-
dores que treballen enmuseus fan sobre l’absèn-
cia de reconeixement social que té aquesta tasca
(tant dins com fora de la professió museològica)
és sobre les faltes d’aprovació o suport explícit
dels altres departaments. Per pal·liar aquest fet,
seria convenient trobar espais on professionals
de l’educació en museus (no només acadèmics
o teòrics) puguin treballar conjuntament sobre
idees al voltant dels seus drets i responsabilitats
vidaprofessional transitenentre terrenysmolt dife-
rents. Amés, no tindria sentit acotarunperfil tancat
al qual totes s’hagin d’ajustar quan hi ha múltiples
maneres de concebre la pràctica educativa en els
museus.
Per això, en lloc de focalitzar la preocupació a esti-
pularunsrequisits inicialsalsqualsajustar-se,potser
ésmés sensat oferir oportunitats reals de formació
contínua de qualitat, fer confiança en l’exercici del
seu treball i proporcionar espais per compartir i re-
flexionar. En aquesta formació, s’haurien de tenir
en compte aspectes com investigar i avaluar com a
partdel treball, tenintencomptequeunaeducadora
1...,45,46,47,48,49,50,51,52,53,54 56,57,58,59,60,61,62,63,64,65,...142
Powered by FlippingBook