Confluències en art i educació - page 71

74
Confluències en art i educació / L’educació formal com a interlocutora en l’acció educativa del museu
per l’ús de diapositives o làmines de llibres (sovint
reproduccions depèssimaqualitat), quefins i tot en
elmillordelscasos ”sacrifiquen” totarelaciód’escala,
totrigorcromàtic i,perdescomptat, totasensacióde
volumenel casde lesobresde tresdimensions.
Peraixò,noésestranyqueesdonivaloralcontactedirec-
teamb lesobresquanesbuscaunaexperiènciaestètica
intensa,gairebéreligiosa,comlaquepodenoferirelsdis-
positiusd’exhibiciód’aquesttipusd’obres.Elqueresulta
curiós,osimésnopocreflexionat, ésque lesestudiants
parlindeprogramarvisitesalsmuseus, perveure l’obra
dels artistesmés famosos, des d’una perspectiva com-
pletament ideal,alienaa larealitaten laqualsegurament
treballaran. Vull recordar que parlo d’estudiants d’una
ciutat com Pamplona que saben que desenvoluparan
laseva tascaprofessional enaquestaciutatoenpobles
moltméspetitsde laprovíncia.Estudiantsqueenel seu
plantejamentdidàcticnotenenencompteaquestfactor
ifan lasevapropostaseguint la inèrciadelcritericultural
sobre laqualitatde l’experiènciaestètica,sensehaverre-
flexionatsobre lesdificultatsde logísticaqueesderiven
d’aquestcriteri.
Més enllà de l’anècdota del detall, el que m’interessa
d’aquest tipusderespostaésqueenssitua,uncopmés,
davant les futursdocents imaginant-seenunmón ideal,
possiblement creat pels seus propis formadors (nosal-
tresmateixos),enelqual lessituacionsdidàctiquesestan
pensadesencondicions ideals,de laboratori,mésqueno
pasenelscontextossituatsen l’aprenentatgereal.
Capde lesestudiantscol·locaelseudesideràtumdetre-
ballaramb l’obraoriginal davantdel fet real queenciu-
tatscomPamplona, ​ofins i totméspetites, aquest tipus
depropostaésgairebé inviablequanes tractadegrans
artistes. Demanera que, o bé s’han d’organitzar uns
viatges que requereixen un bon desemborsament
econòmic i logístic, obés’autolimitael queespretén
feraclasse, traientde l’agenda i del programael que
tant les propostes editorials com l’imaginari docent
preveuen per treballar en educació artística (Miró,
Kandisnky, etc.).
Per tant, noconvéenganyar-se: permoltqueaquí (o
en els centres de formaciódel professorat) puguem
fer fabulacions sobre lesbondatsd’unaeducacióar-
tísticasustentadaen lavisitaaexposicions imuseus,
el més probable és que, excepte per als estudiants
de lesgransciutats i el seuentorn, aquestaeducació
artística s’hagi de continuar desenvolupant a través
d’uncontacteamb lesartsmenys ideal.
Per això ens trobem davant un problema que po-
ques vegades s’ha plantejat: és possible una educa-
1...,61,62,63,64,65,66,67,68,69,70 72,73,74,75,76,77,78,79,80,81,...142
Powered by FlippingBook