Confluències en art i educació - page 78

81
Imanol Aguirre
Una altra opció: posar l’accent en
l’experiència del subjecte més que no
pas en l’obra
L’opció que proposa Darrás per aconseguir la plena
transitivitatentre les semiosisdelsdiferentsgrups so-
cialscontinuacentrant l’atencióen l’objectede lesarts i
en lamanerad’actuar-hi.Ho fa, enaquestcas, canviant
la presentació museística i descontextualitzada del
règim de distribució al qual pertanyia l’obra quan es
va realitzar, per un display que ofereixi un panorama
completde latotalitatdelcontextecològicenquèesva
originar.
En el meu cas, però, crec que pot haver-hi una altra
manera de superar aquests desajustos que, sense ser
incompatibleamb ladeDarrás,hauriadeposar l’accent
enel subjecte-usuari de l’obrad’art,mésquenopas a
afavorirelconeixementde l’obra isobre l’obra.Reconec
queés l’opciódequinoéshistoriadorni comissari,que
és ladequiescol·locaen l’artenposiciód’educador.Sóc
conscient, també,queho faigsensesentir lapressióde
qui té la tascade formar públicsper alsmuseuso lec-
tors icompradorspera leseditorials,encaraquetingui
laresponsabilitat,nomenor,deformarpersones.
històricament, socialment i individualment.
Per aDarrás és precisament lamanca de conscièn-
cia sobre aquest caràcter distribuït i situat dels
signes el que fa que els mecanismes culturals de
mediació, com elsmuseus, visquin en la il·lusió que
aconsegueixen traduir les semiosis pròpies d’una
classe, enaquestcas l’aristocràciacultural, a laresta
de lescomunitats.
Entre altres coses no ho aconsegueixen, insisteix
Darrás, perquè una de les raons de ser d’aquestes
institucions és generar la sensació que l’entorn del
museuésel nínxol ecològicnatural de lesobresque
conté, l’únic capaç de donar compte del seu verita-
blesentit i significat.
Peraixò, lasolucióqueproposaDarrásperrelativit-
zarel caràcterelitistade lessemiosiscultes i fer-les
intel·ligibles a tota la població passa per presentar
lesobresmestrescomapartdel contextecològicde
la cultura visual composta i diversa del seu temps.
Aquesta presentació conjunta, argumenta Darrás,
explicaria vincles i tensions, distàncies i parentius
que permetrien veure millor les particularitats de
lesobresmestres i lesraonsper lesqualsadquiriren
aquestacategoria (Darrás, 2008).
1...,68,69,70,71,72,73,74,75,76,77 79,80,81,82,83,84,85,86,87,88,...142
Powered by FlippingBook