Page 11 - jugues?
P. 11

Videojocs, art, joc i educació

                   Ximena  P.  Hidalgo Vásquez.  Investigadora.  Dra.  en Historia del  Arte, artista mustidisciplinar.  Universi-
                   dad de Granada



                      El  món  deis videojocs  ha  avanc;at  a pas-  Parlar  de  videojocs  en  aquesta  época
                   sos  tan  agegantats  en  l'última  década  que   de  la  nostra  historia  ens  obliga  a  incloure
                   la  barrera  entre  la  virtualitat tecnológica,  la   un  enorme  panorama  d'interconnexions  que
                   fantasía  del joc  i !'impacte estétic  s'ha  tras-  van  des  del  camp  lúdic  fins  al  social, sense
                    passat, i  s'han  transformat  en  molts  casos   oblidar els aspectes artístics, educatius i cul-
                   en  unes obres artístiques dignes de  ser clas-  turals.
                   sificades com  la forma d'art del nostre temps   Els  videojocs  passen  de  ser  una  sim-
                    i com  a art total.                ple  forma  d'oci, a  vegades  amb  certs  trets
                      Paral·lelament, i havent-se  superat molts   negatius,  a  ubicar-se  en  una  especie  d'eix
                    prejudicis respecte deis seus efectes nocius,   connector  des  del  qual  sorgeix  una  roda
                    han  despertat  !'interés  pels  seus  beneficis,   d'implicacions positives, i permetre amb ells
                    s'han  integrat cada  vegada  més  al  desenvo-  desenvolupar  vessants  educatius  en  molts
                    lupament de  diverses disciplines  i s'utilitzen   ambits  i  espais  per  a  l'aprenentatge  -en-
                    de  manera  creixent  com  a  recurs  didactic   torns  escolars, museus,  institucions  univer-
                    complementari  en  nombrases  institucions   sitaries, entre d'altres-, que es transformen
                    culturals.                         al  mateix temps en  un  interessant canal  per
                      D'aquesta  manera,  i  amb  el  convenci-  a  l'expressió  artística  tant  des  del  punt  de
                    ment  basat  en  l'observació  i en  els  estudis   vista  objectual  com  conceptual, i revelen  ine-
                    realitzats  durant  uns  quants  anys  sobre  els   ludiblement  aspectes  de  la  nostra  societat  i
                    videojocs  com  a  art  i  mitja  per  a  l'aprenen-  de  la  cultura que ens envolta.
                    tatge , podrem  apreciar  en  els  paragrafs  se-  Per  comprendre  aquesta  transcendencia
                    güents aquesta  condició  integradora  del  que   en  les societats informatitzades, és necessa-
                    és lúdic, artístic i educacional, i presentar-los   ri  recordar,  primer  que  res,  que  ens  trobem
                    com  un  mitja  potencial  de  transmissió  de   davant  d'una  forma  de  joc,  que  com  a  tal,
                    coneixements,  a  través  d'un  aprenentatge   representa  una  part  important de  la  cultura,
                    significatiu.                      sigui quina  sigui.
                       1  never try to teach my students anything.   És  a dir, els  videojocs,  en  ser  una  forma
                    1  only  try  to  create  an  environment  in  which   de  joc,  immediatament  es  posicionen  com
                    they can  learn.                   una  estrategia  de  socialització  fonamental
                                          Albert Einstein




                                                                          X1rnena  P.  Hiclaigo - 11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16