Page 11 - jugues?
P. 11
Videojocs, art, joc i educació
Ximena P. Hidalgo Vásquez. Investigadora. Dra. en Historia del Arte, artista mustidisciplinar. Universi-
dad de Granada
El món deis videojocs ha avanc;at a pas- Parlar de videojocs en aquesta época
sos tan agegantats en l'última década que de la nostra historia ens obliga a incloure
la barrera entre la virtualitat tecnológica, la un enorme panorama d'interconnexions que
fantasía del joc i !'impacte estétic s'ha tras- van des del camp lúdic fins al social, sense
passat, i s'han transformat en molts casos oblidar els aspectes artístics, educatius i cul-
en unes obres artístiques dignes de ser clas- turals.
sificades com la forma d'art del nostre temps Els videojocs passen de ser una sim-
i com a art total. ple forma d'oci, a vegades amb certs trets
Paral·lelament, i havent-se superat molts negatius, a ubicar-se en una especie d'eix
prejudicis respecte deis seus efectes nocius, connector des del qual sorgeix una roda
han despertat !'interés pels seus beneficis, d'implicacions positives, i permetre amb ells
s'han integrat cada vegada més al desenvo- desenvolupar vessants educatius en molts
lupament de diverses disciplines i s'utilitzen ambits i espais per a l'aprenentatge -en-
de manera creixent com a recurs didactic torns escolars, museus, institucions univer-
complementari en nombrases institucions sitaries, entre d'altres-, que es transformen
culturals. al mateix temps en un interessant canal per
D'aquesta manera, i amb el convenci- a l'expressió artística tant des del punt de
ment basat en l'observació i en els estudis vista objectual com conceptual, i revelen ine-
realitzats durant uns quants anys sobre els ludiblement aspectes de la nostra societat i
videojocs com a art i mitja per a l'aprenen- de la cultura que ens envolta.
tatge , podrem apreciar en els paragrafs se- Per comprendre aquesta transcendencia
güents aquesta condició integradora del que en les societats informatitzades, és necessa-
és lúdic, artístic i educacional, i presentar-los ri recordar, primer que res, que ens trobem
com un mitja potencial de transmissió de davant d'una forma de joc, que com a tal,
coneixements, a través d'un aprenentatge representa una part important de la cultura,
significatiu. sigui quina sigui.
1 never try to teach my students anything. És a dir, els videojocs, en ser una forma
1 only try to create an environment in which de joc, immediatament es posicionen com
they can learn. una estrategia de socialització fonamental
Albert Einstein
X1rnena P. Hiclaigo - 11