Page 13 - jugues?
P. 13

a  la  segona  década  del  segle  XXI,  s'aprecia   per  avanQar,  i  al  mateix  temps  ofereixen  di-
                    no només en termes estétics, sinó també en   verses  opcions  per al  bon  desenvolupament
                    els  estils  i continguts, que  fan  del  concepte   del joc -com poden ser l'elecció d'un avatar
                    de  videojoc  un  panorama  que  ha  desbordat   o  personatge,  ambients,  situacions- i  en
                    qualsevol  expectativa,  i  es  troba , en  conse-  molts  casos  comporten  algun  aprenentatge
                    qüéncia ,  un  ventall  d'opcions  gegantí,  que   (practica, contingut, procés, actitud) aplicable
                    abasta  molts  generes  (aventura,  rol,  acció,   a la  vida  diaria. En  aquesta  categoría  es  tra-
                    estrategia,  simulació)  i  tematiques  (históri-  ben  principalment els videojocs comercials.
                    ca,  terror,  mitológica, guerra, competéncies,   Aquesta  diferencia  entre  minijoc  i  jocs
                    fantasía).                         complexos  es fa  necessaria  per comprendre
                      No  obstant  aixó, aquesta  prolífica  diver-  un  "perqué"  que  va  afectar  molts  videojocs
                    sitat,  i  seguint  els  plantejaments  de  !'inves-  educatius que  no van  trobar l'acollida massi-
                    tigador  nord-america  Marc  Prensky,  1  es  pot   va  deis videojocs comercials.  La  raó?  Invertir
                    resumir en  dues grans categories:  minijocs  i   molta  energía  en  estructures  instructives,  i
                   jocs complexos.                     oblidar el  component dinamic desenvolupant
                      Grosso  modo,  els  primers  es  refereixen   finalment només minijocs. Aixó no vol  dir que
                    a jocs  que  són  senzills  d'aprendre,  no  con-  els minijocs  no  puguin  tenir un  boom  comer-
                    templen  jocs  multijugador,  els  nivells  de  di-  cial,  simplement que  l'éxit deis videojocs co-
                    ficultat  normalment  no  estan  entrellaQats  i   mercials  rau  precisament en  el  fet que  invo-
                    l'experiéncia  útil  sol  basar-se  en  l'adquisició   lucren d'una millor manera els jugadors, més
                    d'alguna habilitat motora o de memoria, més   significativa,  utilitzant  les  estratégies  abans
                    que  en  la  presa  de  decisions  estratégiques   comentades  sota  el  segell  de  jocs  comple-
                    o crítiques.                       xos.
                       D'altra  banda,  els  jocs  complexos  re-  Ara  bé, un factor innegable deis jocs com-
                    quereixen  una  important  inversió  de  temps   plexos  és  el  seu  atractiu visual,  i és  aquí on
                    i  atenció  per  entrar  al  seu  fil  conductor,  els   entrem en  el  valor artístic que tenen,  el  qual
                    nivells  de  dificultat  són  creixents  amb  rep-  presentarem  globalment  abans  d'establir  la
                    tes  entrellaQats,  presenten  alts  components   relació principal que ens ocupa: art, joc i edu-
                    d'associació  i col·laboració, exigeixen  apren-  cació.
                    dre  i dominar  habilitats  i destreses variades   Des  de  l'aparició  deis  videojocs,  amb  la


                    1.   Marc Prensky,  investigador pioner de  la  relació entre educació  i tecnología, va  dedicar gran  part deis seus
                    estudis a entendre el  potencial educatiu deis videojocs,  i va  establir diferencies ciares entre els videojocs
                    educatius i els comercials, fet que va  permetre que els primers trobessin  les claus  per assolir !'impacte deis
                    videojocs comercials i aconseguir, per tant, rellevancia com a categoría  i efectes de major transcendencia deis
                    objectius culturals que es  persegueixen.  Els  seus estudis complets es poden consultar al seu web  personal:
                    <http://marcprensky.com>.



                                                                          x,mena  P.  Hiclalgo - 13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18