Page 14 - jugues?
P. 14

seva  estética  primitiva  de  8  bits,  tant  edu-  de  l'art,  apareix  inevitablement  el  concepte
             cadors  pioners  com  artistes  d'avantguarda   d'art  total.  1 qué  significa  aixo?  En  síntesi ,
             van  tenir  la  visió  del  potencial  d'aquest  nou   ve  a  descriure  essencialment  una  obra  que
             recurs. No obstant aixo, i com passa amb gai-  integra  en  la  seva  realització  diverses  disci-
             rebé  tot el  que  és  nou, van  trabar un  primer   plines  o  manifestacions  artístiques,  amb  la
             moment  de  resistencia  i,  en  alguns  casos,   qual  cosa  el  videojoc  respon,  sens  dubte,  a
             una  oposició  dura  pel  que  fa  a l'acceptació.   aquest principi, ja  que  integra  un  component
             Tot  i que  encara  hi  ha  certes  reticéncies, els   encara  més  transcendental : el  jugador. És  a
             videojocs ja han  aconseguit trabar el  seu  lloc   dir, una  obra d'art total sota el  prisma wagne-
             i es  presenten fins  i tot com  un  indicador del   ria  contempla  la  participació de  !'espectador
             nivel! tecnologic que s'esta desenvolupant en   de  manera  passiva  (com  en  el  cinema),  pero
             l'actualitat.                       en  els videojocs  la  participació  del  jugador/
                Les  grafiques  i recursos  informatics  que   espectador  és  imprescindible  per  completar
             avui  dia  s'utilitzen ens ofereixen uns escena-  l'obra.
             ris  impressionants i uns espais de jugabilitat
             inimaginables fa  menys de deu  anys. Podem
                                                           ESQUEMA GENE RAL DEL PROCESO DE CREACIÓN DE UN  VIO[OJUEGO
             tenir unes experiéncies estétiques molt diver-  Y LA  PARTICIPACIÓN DE  LAS  DIFERENTES DISCIPLINA ARTiSTICA
             ses i entre elles trabar-ne moltes que són dig-
             nes  de  classificar-se  com  a veritables  obres   FFJ.,..,--------<
             artístiques.
                Aixo  no  és casual , ja que  la  demanda de
             mi llores en els videojocs es va  fer exigint que
             visualment fossin cada vegada més atractius
             i,  pel  que fa  a contingut, responguessin  amb
             més  veracitat,  especialment  quan  es  tracta
             de  jocs  que  involucren  la  historia  o  la  mito-
             logía.
                En  conseqüéncia,  sorgeix  la  inevitable
             integració  d'equips  multidisciplinaris,  entre
             els  quals  trobem  la  participació  d'artistes
             plastics, dissenyadors, músics, compositors,
             escriptors/ guionistes, animadors,  programa-
             dors, entre d'altres.
                Així, en  observar  la  qualitat  de  certs  vi-
             deojocs  i  entenent  l'evolució  de  la  historia





             14  - Xímena  P f-f1dafgo
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19