Page 8 - jugues?
P. 8

Jugues? Propostes a l'entorn  de l'art, el
                                         joc i l'aprenentatge
                                            El  joc com  a tempteig del  món  és  un  motor d'apre-
                                         nentatge  des  deis  primers  anys  de  vida.  Jocs  heurís-
                                         tics,  jocs  exploratoris,  jocs  simbólics, jocs  que  ens
                                         ajuden  a construir i compartir significats, a viure  en  in-
                                         teracció amb altres. Des deis temps de Froebel , sabem
                                         que  el  joc  té  unes  enormes  possibilitats  educatives,
                                         possibilitats  descrites  també  des  de  la  psicología  de
                                         l'aprenentatge  per  referents  classics  com  Piaget,  Wa-
                                         llon o Bruner.
                                            Les  arts  visuals,  per  la  seva  banda,  tenen  també
                                         un  especial lligam amb el joc. Aquest lligam no  és nou:
                                         n'hi ha  prou d'evocar les representacions de jocs popu-
              lars en  l'obra de Bosch, Tenniers, Brueghel o Chardin, o, a la  modernitat, les obres artístiques
             concebudes  com  a joguines,  en  la  línia  d'Alexander Calder,  Torres-García  o  Sophie  Taeuber-
             Arp. Els  nous  formats  artístics,  com  la  performance  o la  instal·lació, que  busquen  sovint  la
              participació deis visitants,  se'ns  presenten  en  moltes ocasions com  a propostes de joc: joc
             amb  els  significats,  objectes  relacionals,  espais  que  inviten  a  l'exploració,  els  recorreguts,
              les  derives.  No  hi  ha  dubte  que  la  relació  entre joc i creativitat  ha  estat una  important veta
             d'indagació per als artistes des de  les avantguardes fins avui.
                Hi  ha, dones, una  felic;:  confluencia  entre  la  passió  pel  joc que tenim  els  humans espeei-
             alment (peró no únicament) en  la  infancia, les possibilitats educatives del joc i les propostes
             lúdiques que ens forneixen  les arts.  Els  museus, com  a espais d'interacció amb  les arts, no
             són aliens a les possibilitats del joc, i a la XIV Jornada de Pedagogía de l'Art i Museus tindrem
             l'ocasió de  compartir  i debatre  un  bon  grapat d'interessants experiencies  que  s'ubiquen  al
             bell  mig de  la  terna art, educació i joc.



















             8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13