Pedra seca - page 53

PEDRA SECA. PATRIMONI I PAISATGE
En const rucc ió:
els paisatges de la pedra seca
Els paisatges de la pedra seca de les comarques de Tarragona
encara no existeixen; si més no, són en procès de creació
a hores d'ara. Introduir aquesta segona part del llibre amb
aquesta afirmació pot semblar una incongruència inacceptable,
atès que aquest mateix llibre ha présentât amb claredat
els tipus de construccions que es poden trobar en aquests
territoris. Tanmateix, val la pena aturar-se a reflexionar-hi.
És obvi que no es pretén negar l'evidència de la realitat
física i tangible de les d'obres de pedra seca, encara menys
amb la impressionant contundència que presenten algunes
d'aquestes construccions. Una altra cosa, en canvi, és
parlar de paisatges. ¿Quins són els paisatges de la pedra
seca? ¿Quins paisatges veu l'avi de setanta anys que va
trencar-se l'espinada aixecant marges? ¿Quins paisatges
veuen els joves —i no tan joves— de ciutat que mai no han
sentit parlar de la pedra seca? ¿Quins paisatges veu el
promotor immobilíari quan compra uns camps de garrofers
abandonats per fer-hi adossats? ¿Quins paisatges veuen
els estudiosos que descobreixen apassionadament
les barraques amagades del seu terme? ¿No será que el
paisatge depèn fonamentalment dels ulls de qui el mira?
Els escenaris són els que són i els mateixog per a tothom.
En canvi, el valor que se'ls atorga pot variar moltíssim.
A l'hora d'abordar les reflexions, els estudis i la gestió del
paisatge, cada vegada pren més força la necessltat de posar
l'accent en procurar entendre com es construeixen cultural-
ment, a més d'estudlar la realitat física sobre la que es basen.
És a dir, allô que defineix els paisatges són els valors, els
símbols i els significats que la mirada dels observadors
atorga a una determinada porció de territori. Arribar a adquirir,
a construir mirades, compartides per amplis grups de la
societat sobre uns determinats espais, és un procès llarg,
acumulatiu, que comporta l'assumpció de nous significats
—conscientment o inconscient— per part de la població.
Només cal recordar que, fa menys d'un segle, destruir les
muralles que encerclaven les ciutats era vist com un signe
de progrés, d'alliberament, d'obertura, de modernitat; mentre
que avui els esforços van precisament en la direcció de
conservar i restaurar les restes que han quedat. L'objecte
—la muralla— continua sent el mateix, allô que ha variat
completament són els significáis culturáis i identitaris que
li hem atorgat.
Fa encara poc temps que s'ha iniciat el procès de "mirar"
la pedra seca més enllà dels seus valors estrictament utilitaris.
És tôt just ara, que es comença a fer evident la dimensió
patrimonial d'aquestes humils construccions. És intéressant
recordar aquella definició tan simple i entenedora que defineix
patrimoni com "allô que val més peí que representa que
peí que és". I dones, ¿qué representa per a les societats
del segle XXI la pedra seca? ¿Quins valors culturáis i estètics
han adquirit tant la técnica com les seves realitzacions?
¿Amb quins ulls es mira avui dia la pedra seca?
Hem volgut, precisament, que la part dedicada ais paisatges
de la pedra seca reflectís —en la mesura que fos possible—
la visió d'algunes de les persones que avui dia están com-
promeses amb l'estudi i la divulgado d'aquest patrimoni en
les seves àrees respectives. La diversitat d'enfocaments,
fins i tôt en el mateix to del redactat, és un bon reflex
d'aquest procès de construcció de la mirada col lectiva
sobre la pedra seca a les nostres comarques. En aquest
sentit, cal remarcar que tôt allô que es porta a terme (estuçlis,
publicacions, exposicions, divulgado, etcétera) és justament
el que construeix aquests nous significats ¡ valors de la
pedra seca i, per tant, els seus paisatges. En aquests
moments, la rellevància de totes les actuacions resulta
enorme, malgrat que algunes puguin semblar molt humils.
El cami és llarg i apassionant.
1...,43,44,45,46,47,48,49,50,51,52 54,55,56,57,58,59,60,61,62,63,...100
Powered by FlippingBook