El Museu d'Art Modern de la Diputació de Tarragona celebra l'XI Jornada de pedagogia de l'art i museus

Amb la col·laboració de la Universitat Rovira i Virgili

10/04/2014
Cultura
Tarragona
Premsa
La jornada es va celebrar al MAMT
La jornada es va celebrar al MAMT

Sota el títol Diàlegs entre entorn urbà i arts visuals el Museu d'Art Modern de la Diputació de Tarragona va celebrar ahir l'XI Jornada de pedagogia de l'art i museus, una activitat organitzada amb la col·laboració de la Universitat Rovira i Virgili que té com a objectiu  obrir les portes del museu a la ciutat com a espai d’alt interès per a la creació artística, i així explorar el seu potencial, des de la reflexió teòrica i des de les experiències pràctiques en contextos específics.

Els principals destinataris d'aquesta jornada són els agents culturals de la demarcació (en els camps de la gestió i del turisme cultural); els professors de primària, secundària, Batxillerat i Cicles Formatius que es dediquin a l'educació visual i plàstica i a la formació artística; els estudiants universitaris de les àrees de Pedagogia, Ciències de l'Educació, Història de l'Art, Antropologia i Turisme, i els educadors de museus i d'espais d'art públics i privats.

Enguany, aquesta activitat cultural ha comptat amb la participació de Ma Isabel Cabanellas, emèrita de Didàctica d'expressió artística de la Universidad Pública de Navarra; Clara Eslava, docent en Estètica a la Universidad Antonio Nebrija de Madrid, en els camps del disseny industrial i arquitectura; Bàrbara Roig, responsable de CCCB Educació (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona); Solange Espoille, arquitecta i directora d'ARQUIKIDS, Barcelona; Blai Mesa, president de l'Associació Cultural Laboratori Visual; Béatrice Bizot, escultora; Lluís Vives, artista i professor de l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Tarragona, i Andrea Eidenhammer, artista i activista cultural.
Els museus d’art tenen cada cop més present la necessitat d’obrir-se a la ciutat i d’establir una sinergia productiva amb l’espai on s’ubiquen. En l’àmbit més general de l’educació, la vinculació amb la comunitat, el barri o la ciutat són també preocupacions comunes.

L’espai urbà ha estat, en els darrers anys, un àmbit d’actuació d’alt interès per a la creació artística, tant per la dimensió d’espai de trobada i interacció social, com per l’atractiva diversitat de formes arquitectòniques i urbanístiques que conté. La ciutat sedueix els artistes com a àgora pública: com a punt de confluència d’estils de vida, herències culturals i contextos diversos, com a espai de trobada de multitud de missatges creuats, i com a espai inesgotable d’interacció humana.

Així mateix, els sedueix com a paisatge i escenari de l’experiència: la morfologia de la ciutat, la mescla de formes arquitectòniques, la suma d’estrats de passat i present. Per tant, no és estrany que la ciutat sigui vista com un espai de risc i recerca per les propostes artístiques d’índole diversa, des de l’escultura pública fins a l’anomenat art urbà, passant per una heterogènia gamma de formes de creació visual, que inclou manifestacions tan diferents com els missatges publicitaris, la senyalística urbana o una infinitat de modalitats de grafit, tag, stencil, entre altres.

Aquesta diversitat de manifestacions visuals traspassa les parets dels museus més compromesos amb el seu entorn, molt especialment en relació amb la tasca educadora del museu. Obrir les portes a la ciutat, acollir la pluralitat de formes visuals que la defineixen, aixoplugar les propostes artístiques que donen veu als seus col·lectius, i estudiar i valorar els patrimonis urbans del passat i del present, són idees que contenen un potencial educatiu de primer ordre. Les propostes que han acolliy les XI Jornades de pedagogia de l’art i museus serviran per a explorar les possibilitats d’aquest potencial, tant des de la reflexió teòrica com des de les experiències pràctiques en contextos específics.
 

Etiqueta: 
ArtMuseus
Galeria d'imatges