L’Escola i Conservatori de Música obre les seves portes als amants del Jazz, la Bossa, el Blues... Arrenquem un nou projecte musical amb què volem complementar l’aprenentatge musical clàssic amb estils moderns amb un fort component d’improvisació. L’aprenentatge a partir de la pràctica, de la interpretació i la integració al grup amb el combo.

Adreçat a alumnes d’entre 12 i 25 anys, amb coneixements previs de música, pero no és necesària cap titulació oficial.

 

Objectius i metodologia

una metodologia basada en la improvisació com a motor de l’aprenentatge. L’adaptació, la integració holística, coherent i gradual d’allò conceptual que generi la pràctica de l’instrument o de la veu a temps real (learning by doing).

El tàndem veu-instrument serà la principal font d’experimentació musical en tot moment, fusionant així el llenguatge i l’instrument a la vegada, adquirint el vocabulari i la gramàtica necessària per comprendre, controlar i assimilar un llenguatge musical que el propi alumne generi o necessiti.

L’Aprenentatge es construirà des d’aquesta necessitat emocional de l’alumne per expressar-se musicalment. El combo, la pràctica del repertori en grup, serà el centre vertebrador d’aquest procés. Així doncs, aquestes són les motivacions principals del projecte:

  • Aportar i dotar de les eines necessàries per ampliar les competències de l’alumne perquè pugui desenvolupar la seva creativitat i el seu autoaprenentatge musical.
  • Gaudir de fer un altre estil musical i des de la pràctica en grup.
  • Combinar, integrar i relacionar el Jazz i la música clàssica, tant a nivell pràctic i teòric de la comprensió melòdica, rítmica i harmònica, així com dels valors humans que ambdues besants musicals proclamen, en tant que són expressions artístiques: el respecte, la pluralitat, la presa de decisions, la capacitat d’anàlisi i inducció, la multicultura, el concepte matemàtic en el ritme i el transport, l’estètica de la bellesa artística, concepte d’identitat i l’autoestima com a reafirmació d’un com a creador, 
  • Fomentar l’interès cap a la música moderna i concretament el Jazz.
  • Adquirir la competència de tocar i interaccionar en grup.

Programa

Treballarem des de la pràctica musical i aprofundirem en:
  • Combo

Es treballa volums i escolta, arranjament de les peces, torns d'improvisació, repartiment de rols, el comping, la secció rítmica, els solistes i molt més. Amb l'objectiu de gaudir de la música a temps real en conjunt amb una secció rítmica i fomentar la concentració en la forma de la cançó compartint el moment musical amb la resta de companys. A més de fomentar la concentració en la forma de la cançó.

  • Percepció de l’oïda

Alguns dels continguts són l'interval (cantar-percebre), l'Escales i Modes, l'Escala Pentatònica, la de Blues i les Blue Notes i altres. Aprèn a captar de l'exterior per incorporar al llenguatge propi, desenvolupar l'oïda interna i externa amb la veu com a canal cap a l'exterior, escoltar repertori Jazzístic i descodificar el meu so intern per poder-lo traslladar des de la veu a l'instrument.

  • Percepció del ritme

Coneix la pulsació, la subdivisió i el ritme, els poliritmes, el tempo, la síncopa, les claves, els clitxés rítmics, el swing i altres. Desenvolupa l'oïda rítmica, potencia el sentiment de pulsació, controla la polirítmica, adquireix la sensació d'espai de silenci i la consciència de generar quin ritme fas en cada moment i potencia el sentiment de pulsació.

  • Harmonia moderna i percepció harmònica

Aprèn a desenvolupar l'oïda harmònica i de les seves relacions, a organitzar les tensions i resolucions harmòniques mitjançant les cadences, a incorporar el concepte de forma i a relacionar l'acord amb l'escala de les peces del repertori. A través de conèixer el xifrat americà, la dominant, les melodies del repertori per cantar i relacionar amb l'harmonia i la dominant alterada.

  • Improvisació

Familiaritzat amb el cercle de 4es, troba noves sonoritats del propi instrument, compren i relaciona l'estructura harmònica, fomenta la concentració en la forma de la cançó i participa del ritme com a element generador. Mitjançant la pràctica de les escales, la pràctica dels arpegis i les escales i l'harmonia en el context específic de cada cançó treballada al combo.

  • Instrument

Coneix la construcció de Voicings per totes les espècies d'acords, les estructures d'acords segons el repertori del combo, el comping i la seva rítmica. Amb això aprendràs a relacionar els conceptes teòrico-pràctics amb l'instrument, a reconèixer la forma del repertori, a conèixer el contingut necessari per desenvolupar les cançons del repertori de combo i a desenvolupar la improvització.

Optatives

  • Història del Jazz

Coneix el desenvolupament històric de la música és de la perspectiva del jazz que situï l'expressió artística en un context socio-econòmic i cultural, adquireix una perspectiva estilística de l'evolució d'aquesta música a través dels anys i relaciona les gravacions històriques amb el seu repertori. Aprofundiràs amb el Swing, el Cool, Hard-Bop, Blues, Ragtime i noves tendències.

  • Gospel

Practica l'experiència vocal en grup, escola la polifonia del cor, desenvolupa la resposta rítmica i musical des del cos, gaudeix de la pràctica més ancestral de la música, el cant en grup o en comunitat, i pren perspectiva històrica, social i espiritual de la música Gospel. Calentant la veu, realitzant exercicis fisico-rítmics, la coordinació entre el cos i la cançó i dues peces del repertori Gospel.

Calendari

Les classes les farem els dissabtes al matí, de 10 a 12 h, i els dies concrets:

  • Gener, 25
  • Febrer, 1, 8, 22 i 29
  • Març 7, 14 i 28
  • Abril 4 i 18

 I per acabar, el divendres 8 de maig, el concert de cloenda

Professorat

Gerard Marçal

Saxofonista, flautista, compositor, productor de música electrònica i disseny sonor.

Toca el saxo des dels 11 anys gràcies al seu avi. S’ha format al Liceu de Barcelona, al Taller de Músics de Barcelona i ha convertit la música en el fil conductor de la seva vida. Multitud d’instruments han passat pel seu camí musical, ha començat amb molta il·lusió molts projectes però també ha après a tancar-ne d’altres.

Ha viatjat per tot el món, des d’Estats Units fins a l’Índia, on ha conegut músics increïbles, persones profundes i artistes autèntics, la música és el seu llenguatge universal, el seu passaport per anar pel món.

Aposta pels projectes vinculats a l’originalitat i creativitat. Compta amb 25 anys de professió plens de jazz, pop, disseny sonor per teatre i dansa, BSO per audiovisuals i molt més. Actualment ensenya a improvisar i compondre a un grup d’alumnes.

 

Fernando Serena

            Contrabaixista

Inicia els seus estudis musicals a l’escola municipal d’Esplugues de Llobregat, ha passat pels conservatoris professionals de Lleida i també del Liceo, a Bèlgica ha realitzat estudis superiors de Jazz.

Ha assistit a vàries masterclass amb reconeguts professors. I ha tocat a orquestres de renom, com l’Orquestra Segle XXI o la Bruckner Academie de Munich. És membre del quartet de músics del cantautor Raimon amb el que ha realitzat concerts per tota Espanya i Europa.

Ha tocat a les principals sales del país com el Palau de la Música Catalana, l’Auditori de Barcelona i el Gran Teatre del Liceu. El contrabaix és la seva forma de vida, amb ell ensenya als alumnes del Conservatori Municipal de Música de Tortosa, l’Escola i Conservatori de Tortosa de la Diputació de Tarragona i dirigeix la big band d’Alcanar.

 

Gerard Masip

            Bateria

Inicia el seu camí musical a la Banda Unió Musical de Tarragona, passa pel Conservatori Professional de Música de Vila-seca i segueix formant-se als estudis superiors del Taller de Músics de Barcelona. Compta amb el certificat d’Estudis en Rítmica Jaques-Dalcroze.

Integrant de l’Orquestra Internacional Melodia, l’Orquestra Internacional Cadillac i del grup de música balcànica La Colònia. Ha col·laborat amb la Cobla Reus Jove, l’Orquestra simfònica de Vila-seca i la Jove Orquestra Simfònica del Baix Llobregat.

Actualment és bateria del quartet de jazz Pacheco & Ordax Elèctric Quartet, del trio de jazz Orgàsmic Trio, del quintet de música llatinoamericana Gerard Masip Quintet, del Cor de Gòspel The Beatings Souls  i del grup de la cantautora Maria Jacobs. Combina els concerts i la seva passió per la bateria amb la docència a l’escola Jisgaw British School.

 

Albert G. Pomerol

            Pianista

Comença els seus estudis musicals a l’Escola i Conservatori de Música a Tarragona, continua la seva formació al RCSM de Madrid i al Liceu de Barcelona on  descobreix la improvisació jazzística i se n’enamora perdudament. Decideix anar a Barcelona per formar-se i enriquir-se participant en diverses formacions.

Ha format part de Monica DeNut Trio i ha estat pianista durant tres temporades del Cor de Gòspel The Beatings Souls. També ha participat com a pianista a dos musicals de petit format i ha enregistrat un cd a piano sol col·laborant en el còmic Negatio Blues.

La banda sonora de l’àudio-llibre del compte Els teus tres Reis Mags és obra seva, i es publicarà al desembre. La docència és una part orgànica de la música, Creu que la formació musical potencia el creixement personal de les noves generacions. Per això és professor al Conservatori de la Diputació a Reus.

Cost del Taller

El Taller té un cost total de 80€.

Per inscriure’s cal adreçar-se a la secretaria del Centre, de dilluns a divendres de 9h a 14h i dilluns també de 16h a 18h. Per a més informació podeu trucar al 977345950.