III Jornades de Pedagogia de l'Art i Museus

DIDÀCTICA DEL PATRIMONI ARTÍSTIC

III JORNADES DE PEDAGOGIA DE L’ART I MUSEUS

26 D’ABRIL I 3 DE MAIG DE 2006

En un món immergit en el canvi constant, oblidem sovint que el nostre present es defineix com una suma. El temps que vivim és, també, la suma de diverses tradicions. Com en una progressiva acumulació d’estrats, el present conté també fragments del passat. Només cal fer un tomb per qualsevol ciutat contemporània per veure com el nostre món es compon de la suma de diversos estrats temporals: un palau gòtic a pocs metres d’un edifici de vidre i acer, un carreró pavimentat amb pedra al costat d’una plaça de formigó, un bocí de muralla romana a poca distància d’una escultura abstracta.

El patrimoni artístic fa més ric el nostre present i ens recorda els universos culturals, històrics, socials, que l’han conformat. Preservar i difondre el patrimoni no és solament posar en valor determinades herències col·lectives. És també disposar de més eines per entendre i valorar el present.

L’objectiu d’aquestes III Jornades de Pedagogia de l’Art i els Museus és, doncs, proposar reflexions sobre les possibilitats didàctiques del patrimoni artístic. L’escola, el museu i els diferents àmbits d’educació no formal tenen en el patrimoni un punt de trobada d’enormes possibilitats. Revisitar les tradicions, interpretar el passat (recent o llunyà), rellegir des del nostre bagatge contemporani els móns que enclou una obra artística són reptes apassionants des del punt de vista educatiu.

Per abordar aquests reptes, a les III Jornades de Pedagogia de l’Art i els Museus comptarem amb experts del món universitari que, des d’àrees del coneixement com la didàctica de les arts visuals, la història de l’art o la didàctica del medi social, proposaran visions i presentaran experiències sobre el tema que ens ocupa. Com en edicions anteriors, comptarem també amb responsables de departaments pedagògics de museus d’art, que ens aproparan els propòsits i mètodes de treball que empren en la seva tasca diària.

26 D'ABRIL DE 2006

El patrimoni com a element identitari

Antonio Salcedo

Professor d’Història de l’Art de la Universitat  Rovira i Virgili

Propostes sobre patrimoni i educació per a una societat intercultural

Roser Juanola

Catedràtica en art i educació a la Universitat de Girona

El diàleg entre els museus i les escoles

Roser Calaf

Investigadora principal del grup MIRAR de  l’Oferta Tecnològica de la Universitat d’Oviedo,  grup dedicat a la Didàctica del Patrimoni

Explicar l’Art? Recursos educatius per a escolars i públic divers al Museu d’Art  de Sabadell

Isabel Argany

Responsable del programa educatiu del Museu d’Art de Sabadell/Ajuntament de Sabadell

El cubisme i els seus entorns a les  col·leccions de la Telefònica. Proposta pedagògica

Teresa González

Cap del Departament d’Acció Cultural i Educació del Museu Nacional d’Art de Catalunya

Esther Fuertes

Tècnica del Departament d’Acció Cultural i Educació  del Museu Nacional d’Art de Catalunya

3 DE MAIG DE 2006

L’escultura pública a Tarragona,  argumentació conceptual i recor­regut virtual

Marisa Suárez

Responsable del Servei Pedagògic del Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona

Recorregut per l’escultura pública de la ciutat i la seva relació amb l’entorn

Marisa Suárez

Plantejament pedagògic/didàctic de la proposta “L’escultura al carrer”

Albert Macaya

Professor de l’Àrea Didàctica de l’Expressió Plàstica de la Universitat Rovira i Virgili

Elaboració d’una proposta didàctica sobre el patrimoni artístic a la ciutat: (re)descobrir una escultura pública

Taller pràctic a càrrec d'Albert Macaya i Marisa Suárez

 

 

Galeria d'imatges