IX Jornada de Pedagogia de l'Art i Museus

CONFLUÈNCIES EN ART I EDUCACIÓ. L’EDUCACIÓ FORMAL COM A INTERLOCUTORA EN L’ACCIÓ EDUCATIVA DEL MUSEU

IX JORNADA DE PEDAGOGIA DE L'ART I MUSEUS

DIMECRES 18 D'ABRIL DE 2012

 

Des dels departaments d’educació dels museus, sempre s’ha contemplat l’educació formal com un partner necessari en la tasca de mediació i acció educativa. La creació de sinergies i complicitats entre museu i centre escolar, entre l’educador/a del museu i el professorat d’ensenyament infantil, primari i secundari, dóna fruits interessants: fomenta l’aproximació de nous públics, possibilita la participació i  l’intercanvi, eixampla el fòrum públic de la cultura com a espai de coneixement compartit.

Però és evident que en aquest camí de col·laboració hi ha també dificultats. Els museus d’art centren la seva tasca educativa en la difusió del treball dels artistes professionals, en la mediació cognitiva per a la comprensió de les arts o s’aventuren en projectes en pro de la inclusivitat social i la incidència en la comunitat. El professorat d’educació formal, per la seva banda, veu la seva tasca més emmarcada  per prescripcions institucionals en forma de currículums, horaris, grups, programes. Sovint les arts són (amb sort) una part més d’un dens i complex currículum per a la qual, a voltes, compten amb una magra preparació.

A les Jornades de Pedagogia de l’Art i Museus, ens hem ocupat habitualment del quefer dels DEAC dels museus d’art i de les reflexions teòriques al voltant de l’educació artística en què basen el seu treball. Hem acollit teories i experiències que es troben entre les més influents en els darrers temps. Enguany, però, volem posar el focus en un interlocutor natural dels DEAC: els docents de l’educació formal. A partir de la inevitable pregunta “com podem millorar la cooperació museu-escola?”, temptejarem temes com la formació dels docents, el potencial de les arts a l’ensenyament formal i la seva concreció, el que hi poden aportar els museus, la creació de xarxes que connecten museu/escola/comunitat; en definitiva, les vies per renovar i aprofundir la comunicació i la col·laboració.

 

PONÈNCIES:

 

La visibilitat dels mestres en les visites escolars a museus

Ricard Huerta.

Secretari de l'Institut Universitari de Creativitat i Innovacions educatives. Universitat de València

 

Arts visuals, mestres, museus. Recorreguts possibles en un territori canviant

Albert Macaya. Professor d’art i educació

Universitat Rovira i Virgili

 

“¿Quién planeó ser de mayor educadora de museos?: Desafíos de una carrera profesional en construcción”

Eneritz López

Professional de l’educació en museus

 

Escuela y museos: entre encuentros y desencuentros

Imanol Aguirre Arriaga

Professor titular de la Universidad Pública de Navarra

 

Complicitat escoles i museus com a objectiu

Anna Guarro. Cap de Programes Públics. Museu Picasso de Barcelona

Maria Alcover. Responsable del Servei Educatiu. Museu Picasso de Barcelona

 

 

Galeria d'imatges