Treballem el collage

Educació Infantil: P4 - P5 / Educació Primària: 1r - 2n

 

El terme collage prové de la paraula francesa coller i designa la tècnica d'enganxar, en una superfície, trossos o retalls de paper, cartró, teles, etc.

Al Museu d'Art Modern ens aproximarem a aquesta tècnica a partir de l'obra S/T (2002) de l'artista Ana Sánchez (Salamanca, 1964).

Ana Sánchez treballa sempre amb paper, el manipula, el retalla, l'encola, el desencola… Es tracta d'un treball meticulós: prèviament selecciona les imatges, les retalla i les disposa sobre el suport, seguint una ordenació concreta i intencionada. Les imatges triades per a aquesta obra són mans d'home i de dona, fotografiades a mida natural, obertes i amb els dits junts, presentades indistintament per l'anvers i el revers. Retallades i resseguint la pròpia silueta, ens deixen veure, perfectament, la seva grandària, la forma dels dits, les línies, les empremtes dactilars… L'acumulació d'imatges atapeeix tota la superfície, sense deixar cap espai lliure, provocant una sensació de por al buit (horror vacui). El ritme d'aquesta obra ve donat per la direcció i el recorregut que fan les mans, creant un gran remolí cap a l'infinit i obligant la nostra mirada a seguir el mateix camí que fan les mans com si es tractessin de fletxes on dirigir la nostra atenció. La disposició d'aquestes mans en sèrie, amb la repetició i juxtaposició de les imatges i la gradació en la tonalitat, confereix una textura molt peculiar a l'obra, i quan les mirem no podem deixar de pensar en el sentit del tacte. La manipulació d'aquestes imatges, a partir de la repetició d'un original, la distribució i la reordenació en un espai concret, fa que adoptin un nou significat que els confereix la categoria d'obra d'art.

A les sales del Museu, davant de l'obra S/T (2002) d'Ana Sánchez, identificarem els elements que hi apareixen, les similituds i diferències que existeixen entre ells i parlarem del concepte d'horror vacui.

Observarem les nostres mans, les arrugues dels dits, les venes, les empremtes digitals, les línies del palmell, la forma dels dits i de les ungles.
Comparem les nostres mans amb les mans dels nostres companys/es, la mida, la temperatura i la textura. També les comparem amb les mans dels professors i parlarem del color de la pell incidint en les diferents tonalitats que poden existir.
Parlarem del llenguatge no verbal i del paper fonamental que poden jugar les mans en la nostra comunicació. Realitzarem un exercici per descriure sense paraules tot allò que podem realitzar i expressar amb les mans.

 

EL TALLER

Educació infantil: P4 - P5 / Educació Primària: 1r - 2n

A l'espai del MAMT Pedagògic experimentarem amb la tècnica del collage: seleccionarem papers de revistes, els estriparem, els retallarem, els encolarem dins de siluetes de mans obertes amb els dits junts i altres amb els dits separats, i finalment crearem un mural col·lectiu ple de mans disposades en forma d'espiral tot simulant l'obra d'Ana Sánchez.

 

Educació Primària 3r - 6è

A partir de la tècnica del collage treballarem la simetria, el concepte del positiu i el negatiu, utilitzant papers de colors. Repassarem la silueta de la nostra mà i farem una acurada observació d'aquesta, per poder dibuixar les línies, les arrugues i tot allò que pugui identificar les nostres mans.

 

 

 

 

 

Galeria d'imatges