XV Jornada de Pedagogia de l'Art i Museus

ART MUSEUS I REVOLUCIÓ EDUCATIVA

XV JORNADA DE PEDAGOGIA DE L'ART I MUSEUS 11 D'ABRIL DE 2018

Pren força un moviment ampli que ens proposa repensar l’educació. Algunes experiències a bastament conegudes es plantegen en l’educació formal, però els seus principis són inspiradors també per a la tasca educativa dels museus. Som cada cop més conscients que, en un context marcat per la hiperdisponibilitat de la informació i la mutabilitat del coneixement, ens cal pensar en l’educar com l’art de desvetllar l’autonomia i el sentit crític davant els sabers. Els reptes de futur han estat sintetitzats en tres idees clau: conèixer diversos llenguatges i sistemes simbòlics, saber orientar-nos amb autonomia en un món canviant i ser capaços d’interactuar en grups heterogenis. La pregunta, doncs, és si les escoles i museus convencionals poden donar respostes efectives a aquests reptes, o si cal repensar radicalment el model. Algunes experiències innovadores ens obren perspectives interessants, i ens empenyen cap a un debat que és cada dia més inajornable. Un debat, no obstant això, que s’ha d’allunyar de les respostes fàcils i els miratges enlluernadors, i que ha de poder ser avaluat també pel seu resultat.

Quins sabers conflueixen en l’aventura d’ensenyar i aprendre? Què vol dir aprendre amb sentit en el segle XXI? Quin és el rol d’educadors i educadores i de la resta de participants? Velles preguntes a què s’estan donant respostes radicalment noves. A la XV Jornada de Pedagogia de l’Art i Museus compartirem arguments i experiències que volen contribuir a apropar aquest debat als educadors i educadores del nostre àmbit.

PROGRAMA

Matí

9:00 h

Recepció i presentació de la Jornada

9:30 h

Presentació de les actes de la XIV Jornada de Pedagogia de l’art i museus: Jugues? Propostes a l’entorn de l’art, el joc i l’aprenentatge (abril 2017)

9:45 h

CANVI EDUCATIU: REPENSAR QUÈ HEM D'APRENDRE I COM

Eduard Vallory Subirà. Analista social expert en gestió del canvi centrat en la millora de l’educació. President del Centre UNESCO de Catalunya. Director del programa Escola Nova 21

10:45 h – 11.15 h

Descans

11:15 h

L’ART COM A RESPOSTA

Lluís Vallvé Cordomi. Responsable de programes artístics de l’Àrea d’Innovació del Consorci d’Educació de Barcelona. Autor del llibre: Ha de ploure cap amunt: Reflexions d'un mestre de plàstica

12:30 h

A PARTIR DE CASI NADA

Ana Andrés Cristóbal. Educadora i responsable del Programa Musaraña en Educa Thyssen. Museo Thyssen Bornemisza

 

Tarda

16:30 h

PRÁCTICAS ARTÍSTICAS Y RELACIONALES COMO FORMATO PARA LA MEDIACIÓN EN MUSEOS. HACIA LA TRANSFORMACIÓN DEL PARADIGMA

Marta García Cano. Doctora amb Menció Europea en Belles Arts per la Universitat Complutense de Madrid. Docent a la Facultat d’Educació de la Universitat Complutense de Madrid i de la Universitat Nebrija. Coordinadora de l’àrea de mediació en museus per a l’accessibilitat. Sòcia Fundadora de Pedagogías Invisibles

17:30 h

ITINERÀNCIES, PERIPLES I TRAJECTÒRIES

Anna Sala i Presas i Núria Matas i Nin. Mestres d’Educació Artística Infantil i Primària a l’Escola Cooperativa El Puig d’Esparreguera. Membres de l’equip AmbSense&Art i Escola, de l’ICE de la Universitat Autónoma de Barcelona

 

 

Galeria d'imatges