XI Jornada de Pedagogia de l'Art i Museus

Art i ciutat. Diàlegs entre entorn urbà i arts visuals

ART I CIUTAT. DIÀLEGS ENTRE ENTORN URBÀ I ARTS VISUALS

XI JORNADA DE PEDAGOGIA DE L'ART I MUSEUS

9 D'ABRIL DE 2014

 

Els museus d’art tenen cada dia més present a la seva agenda la necessitat d’obrir-se a la ciutat. Pocs museus deuen ignorar ja la necessitat d’establir una sinergia productiva amb l’espai on s’ubiquen. En l’àmbit més general de l’educació, la vinculació amb la comunitat, el barri o la ciutat són també preocupacions comunes.

L’espai urbà ha estat, en els darrers anys, un àmbit d’actuació d’alt interès per a la creació artística. I ho ha estat tant per la dimensió d’espai de trobada i interacció social com per l’atractiva diversitat de formes arquitectòniques i urbanístiques que conté. La ciutat sedueix els artistes com a àgora pública: com a punt de confluència d’estils de vida, herències culturals i contextos diversos, com a espai de trobada de multitud de missatges creuats, com a espai inesgotable d’interacció humana. I els sedueix també com a paisatge i escenari de l’experiència: la morfologia de la ciutat, l’amalgama de formes arquitectòniques, la suma d’estrats de passat i present. No és estrany que la ciutat sigui vista com un espai de risc i recerca per les propostes artístiques d’índole diversa, des de l’escultura pública fins a l’anomenat art urbà, a la qual cal afegir una heterogènia gamma de formes de creació visual, que inclou manifestacions tan diferents com els missatges publicitaris, la senyalística urbana o una infinitat de modalitats de grafit, tag, stencil, etc.

Aquesta diversitat de manifestacions visuals traspassa les parets dels museus més compromesos amb el seu entorn, molt especialment en relació amb la tasca educadora del museu. Obrir les portes a la ciutat, acollir la pluralitat de formes visuals que la defineixen, aixoplugar les propostes artístiques que donen veu als seus col·lectius, estudiar i valorar els patrimonis urbans del passat i del present, són idees que contenen un potencial educatiu de primer ordre. Les propostes que acolliran les XI Jornades de Pedagogia de l’Art i Museus ens ajudaran a explorar les possibilitats d’aquest potencial, tant des de la reflexió teòrica com des de les experiències pràctiques en contextos específics.

 

PONÈNCIES:

 

La ciudad: lo urbano como territorios de la experiencia

Mª Isabel Cabanellas Aguilera  & Mª Clara Eslava Cabanellas

Emèrita de Didàctica d’expressió artística. Universidad Pública de Navarra. Pamplona.

Docent en Estètica a la Universidad Antonio Nebrija de Madrid, en els camps del disseny industrial i arquitectura.

 

Espai públic, espai de tots. Experiències educatives que empoderen per produir valor cultural

Bàrbara Roig

Responsable de CCCB Educació. Centre de Cultura Contemporània de Barcelona

 

Juega con la arquitectura / Experimenta con todos los sentidos

Solange Espoille

Arquitecta i Directora d’ARQUIKIDS (Barcelona)

 

Taula debat: Diàleg a 4 veus sobre entorn urbà i arts

Moderador: Albert Macaya

Professor d’Art i Educació. Universitat Rovira i Virgili

 

Pràctiques artístiques a l’espai públic. Camp de Tarragona 1997 - 2013.  Una visió compromesa

Blai Mesa Rosés

President de l’Associació Cultural Laboratori Visual

 

La ciutat com a font d’inspiració

Béatrice Bizot

Escultora

 

La fotografia com a metodologia per a l’experiència

Lluís Vives

Artista i professor de l’Escola d’Art i Disseny de la Diputació de Tarragona

 

L’Art urbà en context, futures visions

Andrea Eidenhammer

Artista i activista cultural

 

 

Galeria d'imatges