XIII Jornada de Pedagogia de l'Art i Museus

ART, EDUCACIÓ I MUSEUS. PEDAGOGIA DES DE LA PERSPECTIVA DE GÈNERE

XIII JORNADA DEPEDAGOGIA DE L'ART I MUSEUS

13 D'ABRIL DE 2016

 

Pels volts de l'any 1974, l'artista americana Judy Chicago para una magnífica taula triangular per a una dinner party que arribaría a ser, amb el devenir dels anys, l'obra emblemàtica del nou art feminista. Els plats disposats per a aquest dinner imaginari, amb formes de flors i vegetals inspirades en el sexe femení i el tovallons elegantment brodats, fan referència a dones cèlebres de les arts i la cultura de tots els temps, des de Safo a Georgia O'Keefe, des de Frida Kahlo a Virginia Wolf. Dinner party sembla voler fer justícia al gènere de l'autora, davant l'aclaparadora majoria d'homes que han copat els llocs preeminents a la història de l'art i les lletres. Una majoria que tot just fa un grapat d'anys que ha començat a ser revertida. Segles de cultura patriarcal que arriben fins a la modernitat: la primera meitat del segle XX és encara plenament arrenglerada amb els grans relats. Tot el que surt del discurs unívoc i uniformitzador de la modernitat és titllat de vernacular, folklòric o desviat. Inclosa la creativitat visual femenina: "aquí no brodem coixins!", va bramar un antipàtic Le Corbusier a la gran arquitecta i dissenyadora francesa Charlotte Perriand. 

Però, en el context dels canvis socials i culturals que es produeixen a la segona meitat del segle, l'estancament dels "grans relats" deixa pas a noves narratives.

L'art i la literatura feta per dones proposa noves maneres de mirar el món.  Tota una generació de critica feminista, sobre tot al context nord-americà, fa al darrer terç del segle passat dos aportacions essencials: contribuir de forma decisiva a la visibilitat  de l'art i la literatura feta per dones, i proposar una relectura crítica de l'art del passat des de la perspectiva del gènere.

La nova concepció educativa del museu com a mediador ens planteja el repte de fer dialogar el discurs de la institució amb la identitat i la subjectivitat dels públics. El visitant és ara participant, les propostes artístiques s'entenen com a relacionals. La perspectiva del gènere és un dels arguments més sovintejats a la creativitat artística i al debat teòric de l'art, i un dels que donen més joc a la concepció dialògica del museu educador. A la XIII edició de les Jornades de Pedagogia de l'Art i els Museus, en línia amb la temàtica "dones i art" que és l'eix del 40è aniversari del Museu d'Art Modern de Tarragona, debatrem sobre la perspectiva de gènere en la tasca educativa dels museus d'art.

 

PONÈNCIES:

Feminismes i  aCRtivisme 

Barbara Biglia

Doctora en Psicologia. Professora Agregada Interina del Departament de Pedagogia de la Universitat Rovira i Virgili. Coordinadora del SIMReF (Seminari Interdisciplinar de Metodologia de Recerca Feminista)

 

Género, museos,  arte y educación en la Red Museística de Lugo

Encarna Lago  

Gerent de la RED MUSEÍSTICA DE LUGO

 

Arte y feminismo: tomando la urbe y el ciberespacio

Maria Bastarós

Hitoriadora del Arte, Gestora Cultural y Editora de Quién Coño Es

 

De la poètica i la política de les dones com a espai i de la gestió a la gestació com a pràctica 

Marta Vergonyós Cabratosa

Artista multidisciplinar i Directora de la Bonne- Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison

MAVeducaLab. Educació artística en la igualtat

Rosa Brugat

Artista visual i vocal de MAV (Mujeres en las Artes Visuales)

 

 

 

Galeria d'imatges