Vés al contingut

Formació Erasmus+: Viena

viena0
12/12/2023

ESCOLA DEL SEGLE XXI

4 al 8 de Desembre de 2023

Participants: Eva Lucha i Eva Beneito

Objectius treballats durant la mobilitat

  1. Descobrir la història i la trajectòria de centres educatius nacionals i internacionals que estan creant un canvi positiu en la seva àrea.
  2. Aprendre a identificar els punts clau que la teva escola necessita per liderar la innovació i treballar en els elements essencials del teu propi procés de transformació docent.
  3. Descobrir noves estratègies i metodologies per millorar la teva ensenyança i crear sinergia amb altres professionals dels centres educatius.
  4. Aprendre a implementar una avaluació competencial i formativa per fomentar una educació inclusiva utilitzant diferents eines per portar a terme processos d’avaluació efectius.
  5. Aprendre a dissenyar situacions d’aprenentatge competencials amb tasques competencials per qualsevol nivell, àrea o matèria.
  6.  Integrar les intel·ligències múltiples amb els diferents nivells de rendiment cognitiu de la taxonomia de Bloom.
  7. Aprendre analitzar la nostra realitat educativa per reduir barreres d’aprenentatge i avançar en la construcció d’entorns educatius inclusius, així com crear situacions d’aprenentatge inclusives reflexionant sobre el Disseny Universal de l’Aprenentatge (DUA).
  8.  Identificar les fortaleses i oportunitats per planificar el procés de transformació digital del centre.
  9. Conèixer els aspectes clau dels processos de transformació en els centres educatius i la importància del líder en la gestió d’equips per establir compromisos i obtenir resultats.

Tasques en què s'ha participat

  • Introducció al curs, l'escola i les activitats de la setmana externa.
  • Activitats per trencar el gel.
  • Presentacions de les escoles dels participants.
  • Establiment d'objectius per a la setmana.
  • Rebre informació sobre: Model educatiu finlandès  i model educatiu austríac.
  • Visita a GTVS Bildungs Campus Sonnwendviertel (centre educatiu de nova construcció)
  • Programar per aprendre: Situacions d’aprenentatge
  • Cinefòrum: “"A school for all of us".
  • Experiències educatives memorables
  • Desenvolupament de tasques competencials i inclusives per a l’alumnat.
  • L’avaluació competencial, formativa i inclusiva
  •  Aprenentatge cooperatiu, activitats pràctiques.
  • Crear les nostres pròpies situacions d’aprenentatge seguint un enfocament competencial i inclusiu.

Idees transferibles

  • Autoavaluació del/la docent (llista de verificació)
  • Gran importància de la recollida d’evidències (aquestes poden ser fotografies o inclús vídeos), després traslladar aquesta recollida d’evidències a una eina d’avaluació com una rúbrica.
  • Utilitzar diverses eines d’avaluació o escollir-ne una i adaptar-la a les necessitats de l’alumne/a
  • Activitats graduades (escales) i multinivell
  • Implementar el DUA (lectura fàcil: cada categoria textual emprar un color de foli)
  • Gamificació
  • A les llistes de verificació no emprar el No, utilitzar el Si i en procés
  • Utilitzar dianes d’avaluació en l’alumnat TEA.

Valoració final:

La nostra valoració és molt bona. Els docents que han impartit la formació han estat molt professionals, han portat totes les lliçons molt ben preparades reforçant les seves explicacions amb esquemes digitals, material manipulable i dinàmiques. Aquests  han resolt tots els dubtes que han sortit i inclús han  aprofundit en els aspectes que hem cregut més rellevants (com les situacions d’aprenentatge o el DUA).

Durant la realització de l’ERASMUS vam visitar una escola professional (GTVS Bildungs Campus Sonnwendviertel) i va ser molt satisfactori conèixer com estan organitzats. Va gaudir molt com tenen confeccionats els espais d’aprenentatge: funcionals, útils i molt agradables. També de la importància de l’espai exterior, ja que totes les aules tenien una sortida al pati. A més a més,  vam poder manipular diversos materials Montessori i experimentar amb aquesta metodologia.

Els continguts del curs han estat molt interessants i ens han permès identificar bones pràctiques i idees transferibles a l’escola. Els aprenentatges d’aquesta formació continuen ratificant la línia metodològica empresa per l’escola Alba i aporta més idees per continuar aprofundint en l’enfocament adoptat.

Compartir la formació amb altres mestres ha estat molt enriquidor, ja que em conegut sistemes educatius diferents. Aquesta experiència ens ha ajudat a valorar la feina que fem, ens ha enriquit de noves idees que podem aportar i ens ha fet créixer professional i personalment.  Ha estat un plaer.

viena