Vés al contingut
Sessió formativa

Escoltar-se per a aprendre: el rol del diàleg interior

Begonya Folch. Ponència
Sessió formativa
Escoltar-se per a aprendre: el rol del diàleg interior
Begonya Folch. Ponència
  • 26 juny 2025
  • Hora: 12:00 h - 14:00 h
On: Auditori Diputació
  • Notes d'Estiu
Inscriu-t'hi!
Begonya Folch

Escoltar-se per a aprendre: el rol del diàleg interior

 

"Aprendre requereix parlar amb altres. Tanmateix, des de la perspectiva basada en l’esforç, no totes les converses sostenen l’aprenentatge.” (Kaser & Halbert,  Leadership Mindsets, 2009, p.90). 

La conversa entre iguals, la conversa intergeneracional i la conversa amb un mateix són els rius de l’educació: el flux de l’aprenentatge passa per les converses i es nodreix de paraules. I les paraules creen mons. Sabem com és aquesta conversa? Com ens adrecem als joves i quins efectes té aquesta conversa sobre la seva autopercepció? Sabem com és la conversa privada amb ells mateixos? Quines creences alimenten, com valoren els seus recursos, com s’enfronten als reptes… Els ho hem preguntat? Les creences, les preocupacions, els compromisos, allò que pensen els joves sobre la seva persona, tot això determina la presa de decisions, les seves eleccions, el seu comportament i les accions que emprendran. 

Cada repte que enfrontem porta aparellada una negociació amb un mateix, una valoració dels recursos de què disposem per a poder anticipar possibles guanys o pèrdues. “Les creences motivacionals tenen valor de diàgnòstic.” (Monike Boekaerts, 2010). 

Aquesta conversa privada pot ser una eina cabdal d’avaluació i aprenentatge. Podríem fer-la visible? 

 

BEGONYA FOLCH

Professora d'educació secundària, formadora de docents i professora superior de piano. Ha estat mestra d'educació Primària i professora a Facultat de Formació del Professorat de la Universitat de Barcelona. Ha liderat xarxes de desenvolupament professional a Barcelona (Xarxes per al canvi), ha impulsat grups de treball sobre transformació educativa, ha format docents i líders educatius de Catalunya, Madrid, València, Irlanda, i líders de xarxa del Projecte de Millora i Transformació de la Conselleria d’Educació de les Illes Balears. Ha treballat al Departament d'Educació com a Cap de servei d’Èxit Educatiu i Noves Oportunitats.

Ha presentat la seva experiència en congressos internacionals (ICSEI 2019, 2020, 2021, 2022, 2024, CIEDO 2019, NOIIE Symposium a Vancouver 2019 i 2025, WES 2021 i 2022). 

Forma part de la Societat Catalana de Pedagogia amb el grup de treball Spiral of Inquiry, i de la xarxa internacional NOIIE de Canadà. 

Des de 2022 és professora a l'Institut Angeleta Ferrer de Barcelona.