Vés al contingut

Entrada gratuïta

XXI Jornada de Pedagogia de l'Art i Museus

Comissariat pedagògic. Conjunció entre agents artístics i educatius
  • 15 novembre 2025
  • Hora: 09:00 h - 14:00 h

En edicions anteriors de la Jornada de Pedagogia de l’Art i Museus ens hem ocupat dels esforços de la museologia contemporània per vincular la institució museu amb el seu entorn immediat. Temes com la terna art, educació i comunitat, la inclusivitat o la diversitat cultural han estat l’argument de la trobada en altres ocasions. En una línia similar, ens ha semblat interessant dedicar l’edició d’aquest any al comissariat pedagògic. Les experiències enquadrables sota aquest epígraf aporten nous elements de reflexió al si de l’acció museística contemporània. El comissariat pedagògic articula la funció educativa amb la missió patrimonial i cultural dels museus. Té com a objectiu principal desenvolupar mecanismes de mediació que facilitin l’accés, la interpretació i l’apropiació crítica de les col·leccions i dels discursos expositius per part de públics diversos. 

Podem entendre el comissariat pedagògic en continuïtat amb la tradició de la museologia crítica, que concep el museu no només com un espai de conservació i recerca, sinó també com un agent actiu en la formació de ciutadania i en la producció de coneixement. Posa en primer pla la planificació de programes educatius, el disseny d’estratègies d’inclusió i accessibilitat, i, especialment, la col·laboració amb comunitats locals, entitats cíviques, centres educatius i institucions acadèmiques. Un dels àmbits emergents dins el comissariat pedagògic és la incorporació de dinàmiques participatives que permeten als visitants intervenir en la definició i construcció del relat expositiu. Experiències de co-curadoria i de pràctiques participatives, com les impulsades al Santa Cruz Museum of Art and History, el Brooklyn Museum de Nova York, o les experiències de “museus comunitaris” a l’Amèrica Llatina, com en el cas del Museu da Maré, a Rio de Janeiro, o els Museos Comunitarios de Oaxaca, a Mèxic, evidencien que el museu pot esdevenir un espai col·laboratiu, on el públic no és només receptor, sinó també coproductor de significat. Aquestes experiències obren vies per transformar la institució en un laboratori social i educatiu, que en reforci el paper com a agent democràtic i inclusiu.

A diferència d’altres formes de curadoria, el comissariat pedagògic posa l’accent en els processos més que en els resultats, en la interacció més que en la contemplació, i en la construcció col·lectiva del sentit més que en la transmissió unidireccional de continguts. Aquesta orientació permet repensar el museu com un espai dialògic i de negociació cultural, on es fomenta l’aprenentatge compartit, l’esperit crític i la participació ciutadana. A la XXI Jornada de Pedagogia de l’Art i Museus posarem en comú mirades i experiències sobre les possibilitats d’aquestes noves pràctiques. 

 
PROGRAMA

9.00 h

Presentació de la jornada i de les actes de la XX Jornada de Pedagogia de l’Art i Museus

Òscar Sánchez, Diputat delegat de Promoció Social i Cultural

Manel Margalef, director del MAMT

Albert Macaya, Universitat Rovira i Virgili

 

9.30 – 10.15 h

¿Puede una exposición ser más de lo que es? 

Clara Boj. Universitat Politècnica de València

 

10.30 – 11.15 h

Prácticas curatoriales educativas: entre el museo, la escuela y la comunidad

Pablo Coca. Doctor en Didáctica de la Educación Artística y profesor del Área de Didáctica de la Expresión Plástica de la Universidad de Valladolid

 

11.30 – 11.45 h

Descans

 

11.45 – 12.30 h

Listen Please: una conferència performativa

Quim Packard. Artista i gestor cultural

 

12.45 – 13.45 h

Educar en l'alegria. Projectes artístics i pedagògics que varien processos de creació

Sílvia Galí. Responsable de l'Àrea d'Educació i Mediació de la Fundació Joan Brossa

 

Amb la col·laboració de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Rovira i Virgili
Activitat reconeguda dins del Pla de formació permanent del Departament d'Educació 2025-2026 amb 5 hores de certificació per als professors i mestres en actiu del Departament d'Educació i Formació Professional. 

Inscripció gratuïta