Flors que es mouen i espais que s’il·luminen: l’alumnat crea 2 instal·lacions per al festival Roses de Reus
L’alumnat de primer curs dels cicles formatius de grau superior de Projectes i Direcció d’Obres de Decoració (PIDOD) i d’Arquitectura Efímera de l’Escola d’Art i Disseny de la Diputació a Reus sorprèn amb dues intervencions artístiques al centre de la ciutat durant el cap de setmana del festival Roses de Reus.
El passat cap de setmana, la ciutat de Reus va celebrar una nova edició del festival Roses de Reus, i ho va fer amb la participació destacada de l’alumnat de l’Escola d’Art i Disseny de la Diputació a Reus (EADR). En aquesta ocasió, els i les estudiants de primer curs dels cicles formatius de grau superior de PIDOD i d’Arquitectura Efímera van ser els responsables de dues intervencions artístiques que van captivar l’atenció del públic amb propostes poètiques, tecnològiques i sorprenents.
La primera instal·lació es va situar al bell mig del carrer Llovera, just davant del Palau Bofarull, on es van instal·lar roses de grans dimensions capaces d’obrir-se i tancar-se mitjançant un sistema mecanitzat dissenyat i construït per l’alumnat. Aquest mecanisme, desenvolupat mitjançant tècniques pròpies de la construcció efímera, permetia que les estructures florals responguessin a intervals de temps regulars, simulant un batec natural i afegint un component orgànic i teatral a l’escenografia floral.
“Volíem experimentar amb el moviment i la vida dins una instal·lació floral. Que les flors no fossin només objectes decoratius, sinó cossos vius, amb respiració i ritme propi”, expliquen els professors Alèxia Buyó i Albert Pàmies, responsables del projecte.
La segona intervenció va tenir lloc a la façana i a l’entrada principal de l’Ajuntament de Reus, on es va dur a terme una acció més ornamental, però igualment impactant: una composició floral contemporània que jugava amb volums, colors i materials reciclats, integrant-se amb el patrimoni arquitectònic de l’edifici. L’actuació convertia l’accés institucional en una porta simbòlica oberta a la primavera, alhora que revaloritzava l’espai públic com a lloc de trobada estètica i emocional.
Ambdues instal·lacions s’han concebut com a exercicis reals d’aprenentatge, en què l’alumnat ha pogut posar en pràctica conceptes com la creació d’estructures efímeres, la gestió d’espais expositius, l’ús de materials sostenibles i la col·laboració en equip multidisciplinari.
La participació al festival s’emmarca en el compromís de l’EADR amb la cultura de proximitat, i en la voluntat de generar vincles entre la formació artística i els esdeveniments que dinamitzen la ciutat. Aquestes propostes no només permeten visibilitzar el talent jove, sinó que converteixen l’escola en un agent actiu en la transformació sensible de l’espai urbà.