Vés al contingut

Tècniques de Comunicació Visual i Creativitat

Tècniques de Comunicació Visual i Creativitat. Imatge Pepe Serra.
Aquest postgrau està dirigit a persones amb inquietuds i curiositat per les manifestacions artístiques i culturals, destresa en el funcionament d’eines i materials de creació artística i capacitat per a l’acceptació de la diversitat cultural.

En una societat com la nostra, on vivim envoltats de tota classe d’estímuls visuals, les imatges, cada cop més, esdevenen eines per comunicar tota mena d’idees i informació. En pocs anys, la tecnologia ha canviat completament el marc social i cultural en el qual ens movem. Així, l’aparició i proliferació de les xarxes socials, i, més recentment, la irrupció de la intel·ligència artificial, han modificat la nostra manera de relacionar-nos amb els altres, d’informar-nos i de generar continguts. És en aquest context on el mercat de les indústries culturals requereix persones professionals creatives que tinguin en la comunicació visual el seu focus d’atenció, que apreciïn l’art i la cultura en les seves diferents manifestacions i que vulguin desenvolupar-se en àmbits variats i diversos, com ara la publicitat, la il·lustració editorial, l’animació, o l’audiovisual experimental, entre altres.

El diploma d’especialització en Tècniques de Comunicació Visual i Creativitat està dirigit a persones amb inquietuds i curiositat per les manifestacions artístiques i culturals, destresa en el funcionament d’eines i materials de creació artística i capacitat per a l’acceptació de la diversitat cultural.

Adreçat a:

  • Persones graduades o llicenciades en Publicitat i Relacions Públiques, Comunicació Audiovisual o Periodisme.
  • Persones graduades o llicenciades en altres titulacions dels camps de les Arts i Humanitats com ara Belles Arts, Disseny i Creació Digitals, Història de l’Art, Història, Humanitats, etc. o del camp de les Ciències Socials com ara Sociologia, Antropologia, Psicologia, ADE/Empresarials, etc. que vulguin despecialitzar-se o aprofundir en els aspectes creatius i estratègics del disseny de productes comunicatius visuals. També, altres persones graduades i/o llicenciades que desitgin obtenir una formació complementària especialitzada que els permeti disposar de majors possibilitats per a inserir-se i situar-se en el món laboral.
  • Finalment, aquelles persones que, sense tenir una titulació universitària, puguin acreditar formació en cicles formatius de grau superior afins o els mèrits professionals i el seu interès personal. En aquests casos la titulació dels estudis serà un Certificat d'Aprofitament en Tècniques de Comunicació Visual i Creativitat.

Títol al que dóna dret: Diploma d'especialització

Objectius: El diploma d'especialització en Tècniques de Comunicació Visual i Creativitat té com a objectiu proporcionar una formació integral en tècniques per desbloquejar el talent creatiu i potenciar el pensament lateral, afavorint així l'exploració de nous enfocaments per assolir objectius de comunicació. 

El programa busca capacitar l'alumnat en l'ús de la il·lustració com una eina fonamental per a la transmissió efectiva d'idees, alhora que els introdueix als corrents estètics predominants en la comunicació i la cultura audiovisual contemporània, amb la finalitat d'educar la seva mirada crítica i creativa.

Sortides professionals:

  • En l’àmbit de la comunicació audiovisual: comunicador audiovisual, productor de contingut audiovisual, dissenyador i personal que formi part d’equips d’animació.
  • En l’àmbit publicitari: direcció d’art, direcció creativa.
  • En l’àmbit de la il·lustració: il·lustrador/a i/o personal que formi part en equips de disseny gràfic en els camps editorial, tèxtil, publicitari o el labelling.

Direcció: Natàlia Lozano Monterrubio

Coordinació acadèmica: Josep Serra Virgili

Professorat: Núria Araüna Baró, Elisabet Bonet Alquézar, Àlvar Calvet Castells, Ariadna Costa Villaró, Anna Fonoll Tassier, Gerard Gil Fargas, Miquel Gómez Flores, Eulàlia Iglesias Huix, Sílvia Iturria March, Natàlia Lozano, Monterrubio, Laia Quílez Esteve, Josep Serra Virgili.

Durada: 30 ECTS (240 h)

Impartició: presencial

Idioma: Català

Dates: del 29/09/2025 al 15/10/2026

Horaris: Dilluns, dimecres i dijous de 15 a 20 h. Les classes finalitzaran el 26 de març de 2026.

Ubicació: Tarragona: a les seus de la Facultat de Lletres (URV) i a l'Escola d'Art i Disseny de Tarragona

Preu: 2.930 €

Possibilitat de fraccionament: 10% per la reserva de plaça al moment de fer la inscripció + 50% abans de l’inici del programa + 40% a meitat del programa. 

Bonificació: aquest programa pot ser bonificat mitjançant la Fundació Estatal per a la Formació en l'Ocupació (FUNDAE). Més informació a Bonificació FUNDAE.

Contacte: Laura Castellà - laura.castella@fundacio.urv.cat

Telèfon de contacte: 977 779 964 (de dilluns a divendres de 9 a 14 h)

  • K1 Conèixer i aplicar diverses tècniques de pensament lateral per explorar temes, generar idees innovadores i avaluar-les de manera crítica en diferents contextos professionals.
  • K2 Analitzar críticament els gèneres i formats de la comunicació audiovisual, considerant-ne les transformacions creatives i la seva adaptació a les necessitats del sector contemporani.
  • K3 Dominar els principis de les tècniques narratives i de guió, aplicant-los de manera efectiva en la creació de productes visuals i audiovisuals innovadors.
  • K4 Interpretar i avaluar els moviments artístics contemporanis en l’àmbit de la cultura audiovisual, integrant els seus valors i influències en el desenvolupament de projectes creatius.
  • SE1 Dissenyar i gestionar processos complets d’ideació, creació i producció de projectes creatius, aplicant solucions innovadores i adaptades a diversos contextos professionals.
  • SE2 Interpretar textos i conceptualitzar-los per transformar-los en representacions visuals, atenent als criteris estètics i comunicatius del projecte.
  • SE3 Seleccionar i aplicar tècniques de representació analògica i digital adequades, tenint en compte els aspectes estètics, comunicatius i de producció executiva per a productes creatius.
  • SE4 Elaborar il·lustracions i productes audiovisuals originals, adreçats a àmbits diversos com l’artístic, publicitari, editorial, musical o experimental, adaptant-los a les necessitats del destinatari.
  • SE5 Desenvolupar projectes creatius de manera integral, incloent-hi les fases de conceptualització, execució i avaluació des d’una perspectiva de creativitat i innovació.
  • ST1 Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  • COE 1 Dissenyar i gestionar els aspectes formals, estètics i tècnics de projectes gràfics i multimèdia, utilitzant les eines adequades per a la representació i transmissió efectiva de dades, relats i idees, tot integrant els principis ètics i de responsabilitat social en l’exercici professional.
  • COE 2 Treballar de manera autònoma i col·laborativa amb iniciativa i responsabilitat, utilitzant eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement, així com per orientar i avaluar el propi procés d’aprenentatge i desenvolupament acadèmic i professional.
  • COT 1 Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos.

ECTS: 3

Durada: 24h.

Idiomes: Català

  1. Creativitat i tipus de pensaments
    • Breu història del pensament creatiu i tipus de subjectes creatius
    • El pensament lateral i el pensament vertical
    • Dissecció de la creativitat: elements definitoris
    • Motor de la innovació
  2. Estratègies per desenvolupar el pensament lateral
    • Breu història del pensament creatiu i tipus de subjectes creatius
    • El pensament lateral i el pensament vertical
    • Dissecció de la creativitat: elements definitoris
    • Motor de la innovació
  3. Estratègies per desenvolupar el pensament lateral
    • Tècniques de visual thinking: exploració de temes, generació d’idees i avaluació d’idees
    • Superació de bloquejos perceptius i emocionals
    • Storytelling
  4. Explicant històries en l’àmbit audiovisual: poètiques creuades del cinema experimental
    • Literalitat, metàfora, al·legoria i símbol en l’audiovisual
    • El cinema experimental com a laboratori de llenguatge
    • La mescla de tradicions iconogràfiques, el collage fílmic
    • Semblança, associació i substitució

Qüestionant supòsits bàsics: tall narratiu, distorsió de l’espai i el temps, capes i estructures narratives, perspectives,...

ECTS: 3

Durada: 24h.

Idiomes: Català

  1. Introducció als corrents estètics contemporanis
    • Cultura visual, corrents estètics i noves tecnologies
    • Breu repàs històric de les avantguardes a la modernitat i la postmodernitat (o al metamodernisme)
    • Alguns conceptes clau: simulacre, hiperrealitat, hauntologia i retromania
  2. Estètiques i llenguatges
    • Estètiques de la globalització: sincretisme visual i hibridació estètica
    • L’estètica del pastitx: homenatges, paròdies i crítica social
    • L’estètica de l’error: glitch art, pixel art i altres formes emergents
    • El fenomen del "New Aesthetic"
    • El fenomen del "surveillance art": la crítica visual a la vigilància tecnològica
    • Estètiques queer i de la performance: cos, tecnologia i imatge
    • Les estètiques de l'excés: kitsch, camp i cute
    • L’art immersiu: experiències a través del so i de la llum
  3. Corrents estètics en el disseny, la publicitat i l’audiovisual contemporani
    • Branding emocional, publicitat immersiva i interactiva
    • Noves tendències dels formats musicals
    • Les estètiques del cinema digital
    • Els reels i les narratives de les xarxes socials
    • Quines estètiques proposa la IA?

ECTS: 6

Durada: 48h.

Idiomes: Català

  1. Procés creatiu i conceptualització
    • Brífing vs projecte personal: Diferències entre projecte personal i brífing professional
    • Observació: Eines per a desenvolupar habilitats d’observació activa per captar referències visuals, patrons i dinàmiques
    • Impregnació: Submersió en el context o la temàtica d’un projecte i adquisició de coneixements que permetin integrar elements visuals i conceptuals de manera singular i significativa
    • Simbiosi: Combinar i fusionar idees, conceptes i influències diverses per a la creació de noves composicions visuals
    • Interpretació / traducció: Eines per traduir idees abstractes o conceptes complexos en imatges visuals clares i efectives, utilitzant un llenguatge gràfic adequat per transmetre significats i emocions
    • Retòrica de la imatge: Figures retòriques visuals per persuadir i influir en l’espectador
  2. Desenvolupament i tècniques creatives
    • Eines creatives / Brain lab: Tractament de diverses tècniques creatives per generar i organitzar idees de manera eficaç durant el procés creatiu
    • Composició i construcció: Composició (regla de terços, punt focal), jerarquia, equilibri i claredat per a la representació de les idees
    • Desenvolupament: De la idea inicial als projectes visuals finals
  3. Aspectes formals i estètics
    • Estil: Busca i definició del propi estil artístic
    • Forma: Criteris a tenir en compte en l’ús d’elements visuals que poden afectar la percepció de l’espectador

ECTS: 6

Durada: 48h.

Idiomes: Català

  1. Dibuix
    • El dibuix: valor expressiu mitjançant l'ús de materials i tècniques adequades.
    • Elements del llenguatge visual: línea, forma, textura i equilibri, i les seves aplicacions creatives.
    • Comunicació visual efectiva a través del dibuix.
  2. Tècniques pictòriques
    • Relació entre forma, funció i color en la creació d'una imatge.
    • Color i pigment: propietats i aplicacions pràctiques.
    • Tècniques d'expressió pictòrica.
  3. Tècniques fotogràfiques analògiques
    • Processament i manipulació d’imatges.
    • Tractament formal i expressiu de la fotografia.
    • Fotografia experimental sense càmera.
  4. Gravat i estampació
    • Tècniques i procediments d’estampació.
    • Premses, eines i materials utilitzats en l'estampació.
    • El paper, les tintes, les matrius, els suports i altres materials per a gravat i impressió.
    • El gravat com a forma d’expressió artística.
    • Aplicació de tècniques de reproducció i estampació en la creació d’il·lustracions originals.
    • Selecció de tècniques de gravat i estampació per a la creació d’il·lustracions originals.
    • El gravat tradicional i experimental com a eina de comunicació artística.

ECTS: 6

Durada: 48h.

Idiomes: Català

El Treball de Fi de Programa suposa la realització, per part de l’estudiant, d’un treball en el qual s’apliquin, s’integrin i es desenvolupin els coneixements i les competències adquirits en l’ensenyament del Diploma d’Especialització en Tècniques de Comunicació Visual i Creativitat. Aquest treball està orientat a l’avaluació de competències associades al títol i conclou amb l’aprovació i presentació oral del treball.

Inscripcions a Fundació URV